Milieuklasse Xantia

Motor, versnellingsbak, brandstof.

Re: Milieuklasse Xantia

Berichtdoor ZX1.4i » wo 18 jan, 2017 11:22

Bij een tankstation hier in Rotterdam hebben ze ook een sort E10, is 2 cent goedkoper.
De pomphouder adviseerde mij om het niet in de 406 te gooien, schijnt ook niet in mijn C5 te mogen :lol:
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
ZX1.4i

Berichtdoor mpostma » wo 18 jan, 2017 16:30

Hier in Zweden verkopen ze al een jaar of 10 E85 (85% ethanol). Daar moet je motor wel op aangepast zijn. Is ook wat goedkoper. Deels omdat je een lagere wegenbelasting betaalt en omdat de brandstof minder hoog belast is. Compenseert ong. het meerverbruik.

Ik heb het in de motor wel eens getankt als carburateurreiniger. Eventueel in de tank achtergebleven water lost op in de ethanol en kan dan zo pijnloos door het branstofsysteem afgevoerd worden richting uitlaat. Dat voordeel is tevens eén nadeel. Want het kan al zijn dat de ethanolbrandstof VOOR het tanken al water geabsorbeerd heeft. In het ergste scenario is die bransdstof al verzadig met water (dan wil het niet meer oplossen en zakt het naar de bodem van de tank). En daar betaal je dus ook gewoon voor.

Anders vooral dat verhaal dat het rubbertjes en aluminum aantast.

Ik zou het voor de GS mijden, maar voor de overige voertuigen zou ik het gewoon tanken.
Citroën GS Club Break '78
Yamaha FZ6S Fazer '04
Volvo V70N 2.4 '02 Afbeelding
Renault Megane I 1.6 16v '02 Afbeelding
mpostma

Berichtdoor trxke » za 28 jan, 2017 23:12

Dank voor de antwoorden!
Ondertussen ben ik te weten gekomen dat de euronorm bepaald word op de datum van de eerste inschrijving, bij mijn Xantia is dit 04/05/1999 wat gelijk is aan Euro 2.

Voor wat betreft de mileuzone van de stad Antwerpen is deze Xantia dan toegelaten tot 31/12/2024.

Nu zijn de latere 1.8i 16v Xantia's uitgerust met 2 lambda sondes waardoor je zou denken dat deze dan de Euro 3 norm hebben.
Iemand die het weet?

Wat zou een TCT hebben, Euro2?

Alfred- schreef:Kris, zoals ik in pb al schreef, staat op mijn Belgisch inschrijfbewijs/kentekenbewijs:
W.9 milieuklasse EURO 3

Deze Xantia heeft Orga 8871 en is dus van 21 feb 2001

Op het gelijkvormigheidsattest staat: 1999/102A/CE
Daaronder staan de uitstoot vermeld:
CO 0,409 g/km
HC / g/km
NOx 0,404 g/km
HC+NOx 0,443 g/km
Partikel 0,032 g/km

Daaronder de CO2:
Stadcyclus 213 g/km
buiten de stad 127 g/km
gecombineerd 159 g/km

Brandstofverbruik:
Stadcyclus 7,6 l/100km
buiten de stad 4,6 l/100km
gecombineerd 5,7 l/100km

Maar hier vind ik niet de vermelding van EURO 3... :?:

Mvg. Alfred.

Alfred,

Op het gelijkvormigheids attest van mijn Xantia staat het goedkeuringsnummer:e2*93/81*0118*02 datum 13/08/98.
de auto is van april '99 met orga nummer: 8192.
Uitlaat emissies:
CO :0.512g/km
HC+NOx :0.179g/km
Deeltjes:-g/km

Aan het goedkeuringsnummer te zien zou je kunnen zeggen dat het inderdaad een Euro 2 is.
Xantia 2.0i Turbo CT Break '98
Xantia 1.8i 16v Break '99
CX Prestige Injection '77
CX 25 GTi Turbo '84
CX 22 TRS '88 Verkocht met spijt in het hart.
CX 22 RS Break '88
trxke

Berichtdoor ZX1.4i » za 28 jan, 2017 23:56

Ik kwam er van de week achter dat ik al een tank E10 leeggereden heb, wist wel dat ik de verkeerde slang had gepakt.
Op dat moment zat er al 30L in, ik dacht dat het een V-Power variant was van de Esso.
Niet echt wat van gemerkt, behalve dan een wat hoger verbruik.

Het idee om het te blijven tanken en kijken hoe lang het duurt voordat de 406 er bij neevalt is heel even opgekomen.
Maar dat verdient deze dappere 406 niet, heeft me in een moeilijke periode een grote dienst bewezen.
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
ZX1.4i

Berichtdoor XaveriusH » zo 29 jan, 2017 12:47

In Belgie kun je vanaf 1 jan 2017 in principe geen gewone E95 meer krijgen, er is uitsluitend E10. En het staat niet echt duidelijk aangegeven, er staat vaak gewoon E95 of Euro95 met er naast of erbij E10.

Het E10 water-verhaal kan worden opgelost door een toevoeging. Het mogelijk aantasten van rubber en aluminium vind ik een interessanter verhaal. Ik heb her en der allerlei uitspraken daarover gelezen, maar ik kan nergens iemand vinden die mij kan vertellen welk aluminium of rubber aangetast wordt en aan welke tijdspanne ik moet denken.
Ik ken aluminium (en rvs) dat door zeewater aangetast wordt, maar ik heb nergens specificaties gezien van aluminium dat niet geschikt is voor ethanol. Er is speciaal rubber dat geschikt is voor (pure) ethanol, nitriel rubber, maar kan geen onderzoeken vinden die aantonen in welke mate "gewoon rubber" door E10 wordt aangetast. Let wel, benzine is ook geen lekker goedje en van zwavel weet ik dat het zeer snel rubber aantast.
Dus als iemand hier over beide kwesties duidelijke gegevens heeft, dan ben ik hem/haar dankbaar voor.

Waar ik vaker niet zoveel over hoor, is het feit dat (zachte) plastics door ethanol kunnen worden aangetast. Deze plastics nemen namelijk alcohol op en zwellen daardoor of ze worden bros en breken sneller. Met name carburateur motoren kunnen daar last van hebben, omdat de vlotters vaak van dit soort plastics zijn gemaakt.

Ik rij ook een "oude" motorfiets (met carburateurs) waarbij dit hele E10-verhaal ook speelt. Met name het water-verhaal is daar belangrijk omdat het de stalen tank kan aantasten.

P.S. informatie van dealers moeten natuurlijk altijd met de nodige scepsis worden ontvangen, omdat dealers nou eenmaal niet geheel onpartijdig zijn.

Ik heb nog wat gezocht en kwam op de volgende websites. Het geeft wel aan dat er problemen zijn, maar er blijkt ook dat zelfs de producenten van rubbers niet eenduidig kunnen aangeven welke materialen tegen ethyl alcohol (ethanol) bestand zijn:
http://mykin.com/rubber-chemical-resistance-chart-3
http://www.customadvanced.com/printable-chemical-resistance-chart.html
http://www.dowcorning.com/content/publishedlit/45-0113.pdf
http://www.mossmotors.com/SiteGraphics/Pages/ethanol.html
https://chemistry.stackexchange.com/questions/1092/will-alcohol-or-soap-damage-plastic-or-rubber

Veel leesplezier!
En voorlopig houd ik het even op E98.
Mijn eerste Citroen: '99 Xantia 2.0 16V Break Automaat sinds 4 juli 2013
XaveriusH

Berichtdoor mpostma » ma 13 feb, 2017 18:40

ZX1.4i schreef:Het idee om het te blijven tanken en kijken hoe lang het duurt voordat de 406 er bij neevalt is heel even opgekomen.
Maar dat verdient deze dappere 406 niet, heeft me in een moeilijke periode een grote dienst bewezen.

Gaat waarschijnlijk prima.
Citroën GS Club Break '78
Yamaha FZ6S Fazer '04
Volvo V70N 2.4 '02 Afbeelding
Renault Megane I 1.6 16v '02 Afbeelding
mpostma

Vorige

Keer terug naar Aandrijving