Thermostaat 83 of 88 gr?

Motor, versnellingsbak, brandstof.

Thermostaat 83 of 88 gr?

Berichtdoor XaveriusH » zo 22 jan, 2017 20:52

Ik moet de thermostaat vervangen van mijn '99 2.0 16V Autom Break vervangen. Nu zie ik dat er (minimaal?) twee temperatuur thermostaten zijn: 83 gr en 88 gr C.
Ik heb begrepen dat de standaard voor mijn Xantia 83 gr C is (niet waar?), maar dat een hogere temperatuur beter is voor de verbranding en dat het voor de komende E10 brandstof weleens gunstiger kan zijn.
Wat zijn jullie ervaringen? Nadelen?
P.S. mijn nwe company BMW draait op 110-120 gr C!
Mijn eerste Citroen: '99 Xantia 2.0 16V Break Automaat sinds 4 juli 2013
Avatar gebruiker
XaveriusH
 
Berichten: 10
Geregistreerd: za 06 jul, 2013 19:11

Re: Thermostaat 83 of 88 gr?

Berichtdoor jantje1948 » zo 22 jan, 2017 21:20

Een xantia van voor 2000 is niet geschikt voor E10. Je hebt kans dat de benzine je rubber leidingen opeet.
Ex: 2cv, Renault 4, traction 1938, DSspecial, DS 23ie BVH, GS special, Austin princess 2300, CX 2400 break, BX 1.9RD, CX 2.5 TRD, XM 2.0 16v, MGB, MGC, DS 21ie BVM, Saxo 1.1i.
Avatar gebruiker
jantje1948
 
Berichten: 409
Geregistreerd: ma 31 aug, 2015 16:23
Woonplaats: Breda

Re: Thermostaat 83 of 88 gr?

Berichtdoor boes » zo 22 jan, 2017 21:21

Een hogere kvs temperatuur maakt de verbrandingstemperatuur niet hoger
Huidige voiture:
Citroën C3 e-Hdi, 68kW
Xantia ervaring:
1.6 met nix op lpg
1.9 xudte sx
2.0 110 hdi exclusive
boes
 
Berichten: 724
Geregistreerd: wo 29 okt, 2014 23:22

Re: Thermostaat 83 of 88 gr?

Berichtdoor henkr » zo 22 jan, 2017 21:38

@jantje1948: Ik heb vorig jaar de hele leidingbundel van voor naar achter vervangen, deze ziet er ook iets anders uit dan de eerste:

Afbeelding

Zou dit kunnen betekenen dat deze leiding wel E10-bestendig is?

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
Avatar gebruiker
henkr
 
Berichten: 4142
Geregistreerd: zo 10 jul, 2011 19:42
Woonplaats: Eelde

Re: Thermostaat 83 of 88 gr?

Berichtdoor XaveriusH » zo 22 jan, 2017 21:59

boes schreef:Een hogere kvs temperatuur maakt de verbrandingstemperatuur niet hoger

Wat is dan het voordeel van een hogere kvs temperatuur?
Mijn eerste Citroen: '99 Xantia 2.0 16V Break Automaat sinds 4 juli 2013
Avatar gebruiker
XaveriusH
 
Berichten: 10
Geregistreerd: za 06 jul, 2013 19:11

Re: Thermostaat 83 of 88 gr?

Berichtdoor XaveriusH » zo 22 jan, 2017 22:03

jantje1948 schreef:Een xantia van voor 2000 is niet geschikt voor E10. Je hebt kans dat de benzine je rubber leidingen opeet.

Dus de modellen vanaf 1 jan 2000 zijn allemaal voorzien van ethanol-bestendige componenten.

Om vervolgens een jaar later de productie te stoppen? Is dat zoiets als de "Franse slag".
Mijn eerste Citroen: '99 Xantia 2.0 16V Break Automaat sinds 4 juli 2013
Avatar gebruiker
XaveriusH
 
Berichten: 10
Geregistreerd: za 06 jul, 2013 19:11

Re: Thermostaat 83 of 88 gr?

Berichtdoor boes » zo 22 jan, 2017 22:13

Tja....
Ik denk dat de constructeur bedoeld heeft om er een "warmer" blok van te maken om de efficiëntie te verhogen.
Denk aan voordeel tav oliesmering enz
Huidige voiture:
Citroën C3 e-Hdi, 68kW
Xantia ervaring:
1.6 met nix op lpg
1.9 xudte sx
2.0 110 hdi exclusive
boes
 
Berichten: 724
Geregistreerd: wo 29 okt, 2014 23:22

Re: Thermostaat 83 of 88 gr?

Berichtdoor jantje1948 » zo 22 jan, 2017 22:52

henkr schreef:@jantje1948: Ik heb vorig jaar de hele leidingbundel van voor naar achter vervangen, deze ziet er ook iets anders uit dan de eerste:

Afbeelding

Zou dit kunnen betekenen dat deze leiding wel E10-bestendig is?

Groet Henk


Tja, dat zou je moeten vragen bij de leverancier van de slangen. Of kijken bij merk en type.
Ex: 2cv, Renault 4, traction 1938, DSspecial, DS 23ie BVH, GS special, Austin princess 2300, CX 2400 break, BX 1.9RD, CX 2.5 TRD, XM 2.0 16v, MGB, MGC, DS 21ie BVM, Saxo 1.1i.
Avatar gebruiker
jantje1948
 
Berichten: 409
Geregistreerd: ma 31 aug, 2015 16:23
Woonplaats: Breda

Re: Thermostaat 83 of 88 gr?

Berichtdoor henkr » zo 22 jan, 2017 23:10

De leverancier is de Citroëndealer en die laat geen mogelijkheid voorbijgaan om de klant in het ongewisse te laten.

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
Avatar gebruiker
henkr
 
Berichten: 4142
Geregistreerd: zo 10 jul, 2011 19:42
Woonplaats: Eelde

Re: Thermostaat 83 of 88 gr?

Berichtdoor Alfred- » ma 23 jan, 2017 00:47

Zover ik weet zijn beiden geschikt.
Die van 88 graden zou heel ietsje brandstof besparen op lange ritten, of het echt zo is?

Mvg. Alfred.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-
 
Berichten: 2454
Geregistreerd: vr 02 jul, 2010 19:16

Re: Thermostaat 83 of 88 gr?

Berichtdoor XaveriusH » zo 29 jan, 2017 11:17

Thermostaat vervangen door een standaard 83 dC exemplaar.
Mijn dank voor de adviezen over de breekbaarheid van het thermostaathuis. Het bleek echter dat een eerdere prutser niets aan de adviezen gehad heeft, want bij demontage van het huis bleek één van de bevestigingspunten al eens was afgebroken. Die thermostaathuizen zijn er nog wel, maar ze worden kennelijk zeldzaam, want ik moest flink zoeken en ben uiteindelijk naar Malden gereden.
Dezelfde prutser had kennelijk ook de radiateurslang vastgekit in het huis, dus het was een hele operatie om die eruit te krijgen. De slang met huis eraf gehaald en, omdat ik toch al een nieuw huis had hoefde ik niet bang te zijn dat te beschadigen, in de bankschroef de slang eruit gewurmd. Alles schoongemaakt en weer netjes terug gemonteerd en systeem ontlucht, et voilá.
Testritje bevestigde goed werking van de thermostaat en dat er geen lekkage is.

Nu nog uitzoeken hoe dat zit met E10.
Overigens, voor degenen die in Belgie tanken: vanaf 1 januari 2017 is alle Euro95 vervangen door E10, dit staat niet altijd duidelijk aangegeven zoals in Duitsland.
Mijn eerste Citroen: '99 Xantia 2.0 16V Break Automaat sinds 4 juli 2013
Avatar gebruiker
XaveriusH
 
Berichten: 10
Geregistreerd: za 06 jul, 2013 19:11

Re: Thermostaat 83 of 88 gr?

Berichtdoor luk - asse » di 31 jan, 2017 00:15

XaveriusH schrijft - Nu nog uitzoeken hoe dat zit met E10. Overigens, voor degenen die in Belgie tanken: vanaf 1 januari 2017 is alle Euro95 vervangen door E10, dit staat niet altijd duidelijk aangegeven zoals in Duitsland. (directe quoteban omzeild :D )
Iemand verwonderd?
groet, luk
HDi 110 met Xm doppen, geRenard'd. (= geblowed en gepierced) nadien voorzien van type Ia-bolletjes en nu zweven op comfortbollen
Avatar gebruiker
luk - asse
 
Berichten: 5419
Geregistreerd: za 14 dec, 2002 22:56
Woonplaats: Asse-Kobbegem (B)

Re: Thermostaat 83 of 88 gr?

Berichtdoor slimenslecht » di 31 jan, 2017 00:27

Dus einde goedkoop tanken aan de grens...

Effe vraagje tussendoor, thermostaathuis dat breekt of afbrokkelt? Het alu deel of het kunststof deel? Ik neem aan de kunststof flens.

Ik kan ontdekken dat het geheel vastzit met 4 bouten waarvan er drie het kunststof deel op het alu vastzetten en doorlopen in de kop. De vierde zit alleen door het alu deel in de kop. Toch?

Gingen de bouten goed los bij jou, zonder af te breken? Want dat is meestal het probleem begreep ik.

Als de mijne nogmaals een APK doorstaat zal ik ook de thermostaat vervangen, net als de distributie... Zomerklusje wordt dat.
Zweven is een ongekende ervaring.
RIP: 1997 Xantia Break 1.8i X, orga 7444 U7, kleur KJWMR
Vorig: 1997 Xantia Break 2.0 16V SX, orga 7392, kleur KQHMR
NU: Mazda Premacy 1.8 HP Exclusive Automaat, 2000, zilvergrijsmetallic (en een Yaris)
Avatar gebruiker
slimenslecht
 
Berichten: 3486
Geregistreerd: vr 02 jun, 2006 11:43
Woonplaats: Schagerbrug naast Chicago N-H

Re: Thermostaat 83 of 88 gr?

Berichtdoor M&M » wo 08 maart, 2017 11:41

Hier maar het plastic deel v/h thermostaathuis vervangen ( idd wegens "afbrokkelen" ) , mijn oog viel er toevallig op, scheurtje ....
Thermostaat gelijk meegenomen, ding was er toch af en de kosten zijn het niet !
Origineel gebruikt , was nog bestelbaar bij de dealer.

Bij afnemen brak het ding spontaan in 2'en

Afbeelding
CX 20 TRE ‘82 Sable doré & Xantia 2.0i 16v AL4 ‘99 Vert Vega & 2008 1.2 Allure aut. ‘17 Gris Platinium
Avatar gebruiker
M&M
 
Berichten: 8814
Geregistreerd: di 20 aug, 2002 12:43
Woonplaats: 033

Re: Thermostaat 83 of 88 gr?

Berichtdoor henkr » ma 26 jun, 2017 18:28

Even een oude koe:

Hoe wordt de verbinding tot stand gebracht tussen kunststof thermostaat huis en de radiatorslang?
Van buitenaf zie je alleen een ringvormige draad zitten maar geen slangklem?

https://www.mupload.nl/img/kjism8te2nbox.jpg

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
Avatar gebruiker
henkr
 
Berichten: 4142
Geregistreerd: zo 10 jul, 2011 19:42
Woonplaats: Eelde

Volgende

Keer terug naar Aandrijving

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron