grondige revisie HDI met 250K km ?

Motor, versnellingsbak, brandstof.

grondige revisie HDI met 250K km ?

Berichtdoor vintage » zo 22 jan, 2017 23:32

Op het forum is heel wat te vinden over de D-riem bij HDI's en ook over de EGR klep.
Omdat iedere situatie misschien wel wat verschillend is, toch maar een nieuw onderwerp.

De Xantia waar ik mee rijd, heeft intussen 248.000 km gebold. Ik ben de 3de eigenaar, en rij er mee sinds 158.000 km.
Het is een 110 pk HDI van 2001.
De D-riem is net voor de aankoop gewisseld, door de vorige eigenaar. Ik heb geen harde bewijzen, alleen een factuur van de onderdelen, en één van de kapjes is mogelijk tijdens de wissel beschadigd geraakt.
Het lijkt mij verstandig om nu te investeren in een wissel van de D-riem. Zelf doen is voor mij geen optie, de kosten zitten zo rond de 650 euro, dat is acceptabel.
De EGR klep is nooit afgestopt geweest. Er is een sterk vermoeden dat het daar behoorlijk dicht geslibd is geraakt na al die jaren en kilometers. Proper maken is voor mij de beste optie. Ik lees op het forum verschillende verhalen, het zal niet makkelijk zijn om de klep er af te halen. Ook een beetje bezorgd dat de elektronica problemen zal maken omdat alles gedemonteerd is geweest. Een Lexia heb ik niet !
De gloeibougies zou ik ook graag vervangen, maar er bestaan horror verhalen over afgebroken bougies, en stukjes die in de motor terecht komen. Tips ?

En dan komt vanzelf de overweging om dit alles in 1 keer te doen, en meteen ook de slangen van het koelsysteem te vervangen.
De injectoren doen het volgens mij nog steeds goed, net als de brandstof HDI pomp. En het blok op zich draait perfect, er is ook nergens noemenswaardig lekkage, de koppakking blijft netjes. Alleen de oliepeil voeler is defect.

Wat ik mij nu afvraag :
is het interessant om alles meteen in één keer aan te pakken ? Zijn er dan nog zaken om en rond het motorblok die best vervangen worden ?
En mocht iemand met kennis van zaken op het forum zich geroepen voelen om te sleutelen, en mij dan als hulpje in te huren, waarom niet.
Jullie wijze raad is meer dan welkom.

groeten,

Bart
Altijd Bijzonder Citroen Rijden
XANTIA break hdi bleu leman 1-BRC-176 Vintage
GSA X3 blanc 343-ALB at work
AMI 6 vert jade OBC-746 l'ami du docteur
vintage

Re: grondige revisie HDI met 250K km ?

Berichtdoor Alfred- » ma 23 jan, 2017 00:09

Een HDi zoals in onze Xantia’s, is met jouw km-stand nog maar net zijn jeugd ontgroeid. Een verdubbeling van deze stand is helemaal niet ondenkbaar. Mijne zit nu op 419k en gebruikt nog geen drup olie. Heeft nog altijd zelfde verstuivers (ook niet gereviseerd). Wel heb ik preventief een ander binnenwerk van de turbo geplaatst.

Gloeiplughorrorverhalen komen uit de HDi1.6-wereld, ik ken geen problemen met afbreken bij dit blok.

Voor de distributie vervangen heb ik misschien wel een adresje.
Als je de EGR alsnog afsluit wordt het iig niet meer erger, volgens veel mensen zou de neerslag daarna langzaam verdwijnen. Ik weet niet of dat zo is. Schoonmaken gaat niet, je kunt er niet bij.

Ik zou beginnen met de gloeipluggen, kun je heel goed bij en is prima zelf te doen. Daarna de distributie doen want die zit er dus al minimaal 158.000 km op, als ik je verhaal goed begrijp. Moet na 160.000 vervangen worden. Vervang de hele set, dus met rollen en waterpomp. Vervang dan ook de multiriem, als set. Controleer ook de poelie.
Slangen kun je controleren, let vooral op het stukje wat precies onder de rand van de klem zit. Controleer ook de LHM-aanzuigslang bij de pomp (die scherpe bocht) en de stuurbekrachtigingsleiding, met name het stukje in de (linker)wielkuip en achter de versnellingsbak.

Behalve de kosten zie ik geen reden om niet te investeren. De wagen kan waarschijnlijk nog heel wat jaren mee. De Heuliez hoek kan ik natuurlijk niet beoordelen.
Maak een bolletjes lijst met alle punten die aangepakt moeten worden, en een voor punten die gecheckt moeten worden. Zo krijg je een beter overzicht en kun je strepen, bovendien kunnen de lezers hier dan misschien nog aandachtspunten toevoegen.

Mvg. Alfred.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-

Re: grondige revisie HDI met 250K km ?

Berichtdoor ZX1.4i » ma 23 jan, 2017 09:05

Gloeipluggen kun je het beste samen met de distibutie doen, niet verplicht, maar wel zo fijn als je ze er uit halt, dan draait de motor een stuk lichter met de hand.
Draai ze er uit met een warme motor, dan gaan ze het makkelijkst er uit, en afbreken bij dit type heb ik nooit van gehoord.

EGR-Klep demonteren bij een 110PK HDI, zou weleens lasting kunnen worden, bij een 90PK is het te doen, maar lasting.
Het beste is, gewoon buiten werking stellen, door de vacuumslang naar die klep, los te trekken, vergeet daarbij de vlinderklep in de inlaat niet, ook vacuum geregeld.
De turbo word ook door vacuum aangestuurd, let dus wel op, wat je los trekt.

De bovenste kap is lasting te demonteren en montage is ook altijd even rommelen, vandaar dat ze vaak beschadigen.
Zijn nog nieuw leverbaar, kost nog geen € 30.
Aan de achterkant van de bovenste kap zit een verborgen M7 boutje, van boven niet bereikbaar, alleen van onder, langs de motor omhoog, bij montage, lekker weglaten dat boutje, die kap blijft wel zitten.
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
ZX1.4i

Keer terug naar Aandrijving