nu en dan moeilijk te localiseren motorprobleem ...1.9 SD

Motor, versnellingsbak, brandstof.

nu en dan moeilijk te localiseren motorprobleem ...1.9 SD

Berichtdoor GSASPECIALHEVER » za 22 jul, 2017 22:16

Mijn Xantia 1.9 SD Break (200.000 km, maar in perfecte staat) heeft enkele keren een bizar probleem gehad, de garage weet het ook niet juist, vandaar ... Probleem : na koud vertrekken af en toe serieus inhouden en soms afslaan. Verder de laatste tijd; plost ineens niet meer normaal optrekken, gevoel dat er geen trekkracht meer in zit. Na stilstand (kort of lang, maakt soms niet uit) is het probleem dan ineens verdwenen en rijdt Xantia terug perfect. Hij start altijd op een kwart-draai. Ik zou denken : een probleem bij één van de verstuivers ? Een probleem met de turbo (het is naar het schijnt een soft-turbo) of met luchtaanzuiging ?
Heb ondertussen een C5 benzine gekocht maar ik wil de Xantia ook nog verder gebruiken als het probleem opgelost kan worden, vandaar dat ik het even op het forum zet. Hugo, Boortmeerbeek (België).
GSASPECIALHEVER

Re: nu en dan moeilijk te localiseren motorprobleem ...1.9 S

Berichtdoor Alfred- » za 22 jul, 2017 23:27

Nee, is vast niet de turbo. Als die het niet meer zou doen dan verlies je bij deze motor maar 4 of 5pk.
Ik denk meer aan lucht(bellen) in het brandstofsysteem.

Heb je al gezocht op dit forum?
Staat me bij dat een aantal jaren geleden soortgelijke klacht hier gemeld was met een 1.9TD, en later ook de oplossing.

Mvg. Alfred.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-

Berichtdoor GSASPECIALHEVER » zo 23 jul, 2017 11:04

Dank u voor de info, dan sluit ik de turbo (soft turbo in dit geval) al uit. Ik zal dus moeten zoeken in het brandstofsysteem, ga ik zeker doen, de auto is veel te goed om weg te doen (er zit een nieuwe brandstofpomp in, nieuwe koppeling, nieuwe alternateur, startmotor, nieuwe draagarmen achter + nog wel één en ander). Ik zal het in samenwerking met de garage eens bespreken en proberen aan te pakken. Ondertussen rijd ik C5 2.0 benzine automaat, maar vooral die automaat is niet aangenaam en het benzineverbruik ook al niet .... Dus, als het kan terug Xantia diesel.
GSASPECIALHEVER

Berichtdoor Alfred- » zo 23 jul, 2017 19:22

Nog even een paar tips om te controleren.

Laat de computer even uitlezen of er storingen opgeslagen zijn, bijvoorbeeld van de brandstofvoorziening of de inspuiting.
Controleer het balgje waarmee je handmatig kan pompen, zijn er geen droogtescheurtjes waardoor lucht in systeem kan komen? (vlak bij rechter veerbol en schutboard).
Is het brandstoffilter erg oud?
Sluit het deksel van dit filterhuis goed af? Check ook de brandstofleidingen op haarscheurtjes.

Als dit niets oplevert dan kun je de brandstofpomp in de tank nog verdenken, die blijkt in de praktijk een levensduur te hebben van ca 300.000 km. Alleen sneuvelt die meestal van het ene moment op het andere definitief. En dat past minder goed bij deze klachtomschrijving.

Succes, Alfred.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-

Berichtdoor petervz » zo 23 jul, 2017 21:14

Pomp in de tank heeft deze auto niet :wink: Knijp eens flink in het handpompje,als er een lek is gaat het druppelen,vaak bij het brandstoffilter.Is het droog op het blok onder het filter?
C5 2.0-16v Break Exclusive Automaat Lpg G3 Blue Leman
xantia berline type 2 1.8-16V Automaat bj 99 Grijs SLAAPT wakker aan het worden!
peugeot J5 2.5 Diesel Camper
peugeot 206 1.4 XT LPG G3 Automaat voor de vrouw
petervz

Berichtdoor GSASPECIALHEVER » zo 23 jul, 2017 21:30

Bedankt voor de info. Het is overal droog op blok. Ik zal de tips eens proberen. Op het moment zijn er weer totaal geen problemen maar het komt altijd ineens en dan is het zeer onaangenaam rijden, het lijkt alsof je niet meer thuis gaat raken (hoewel dat tijdens die 2 momenten dat het gebeurd is, wel in orde is gekomen).
GSASPECIALHEVER

Berichtdoor GSASPECIALHEVER » zo 23 jul, 2017 21:32

Brandstoffilter is nog maar een 10.000 km. geleden vervangen, zoals trouwens altijd alles stipt vervangen wordt aan deze Xantia. Ik wil er zeker nog mee rijden buiten de stad (in de stad gaat het niet meer toegelaten zijn, vanwege die belachelijke lage emissie zones in Belgische steden ....). De C5 gaat dienen voor in de stad, hoe bizar dat ook mag zijn.
GSASPECIALHEVER

Berichtdoor ZX1.4i » ma 24 jul, 2017 12:11

Hee, wat leuk een 1.9SD, ik ken de XUD9 motor door en door :D

Uitlezen heeft weinig zit, het systeem is erg summier, word je niet heel veel wijzer van.
Problemen met lucht in de brandstof en/of klepspeling is berucht, net als kapotte gloeipluggen.
Het deksel van het filterhuis wil ook nog weleens lekken, heb ik nog nieuw liggen :wink:
Brandstofleidingen heb ik ook nog nieuw liggen, tenminste als je een Bosch pomp heb, wat zeer waarschijnlijk is icm turbo.
In het handpompje zelf zit een terugslagklep, welke kan lekken, waardoor de diesel terugloopt in de tank en starten lastige word.

Heb je de koelvloeistof gecontroleerd, geen verlies van kvs ?
Het filterhuis zit op het thermostaathuis, gemonteerd, ivm voorverwarmen van de brandstof, de "warmtewisselaar" op het thermostaat huis is van gesinterd material, als de kvs daar doorheen slaat, krijg je water in de brandstof.
Normaal gezien zou je dan een melding moeten krijgen, oranje lampje wat er als een expansievat uit ziet, maar die sensor is later wegbezuinigd, of wel aanwezig en aangesloten, maar functioneert verder niet.
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
ZX1.4i

Berichtdoor GSASPECIALHEVER » ma 24 jul, 2017 17:01

Het deksel van het filterhuis lekt niet. Koelvloeistof zit er in zoals het hoort (zoals alles aan deze auto, hij is verder tot en met onderhouden). Ik kan er nu niet direct bij (staat niet meer thuis vanwege slechts 1 garage en die is even voor C5) maar ik ga er morgen naar kijken ivm die vorige tips van andere forumleden.
GSASPECIALHEVER

Berichtdoor ZX1.4i » ma 24 jul, 2017 18:39

Het filterhuis kan lucht aanzuigen, je zal dus nooit diesellekkage naar buiten zien.
Met het handpompje pompen en kijken of het lekt, werkt niet altijd, je kan dan net een afdichting op zijn plek persen, waardoor het dicht blijft.

Gloeipluggen ook gecontroleerd ?
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
ZX1.4i

Berichtdoor henkr » ma 24 jul, 2017 20:59

Door die gloeipluggen zal ie niet gaan bokken of inhouden als ie eenmaal loopt. :)
Zou ook eerst gokken op een luchtlek van buiten naar binnen.

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
henkr

Berichtdoor GSASPECIALHEVER » ma 24 jul, 2017 22:48

Ja, dat dacht ik ook ivm die gloeipluggen (bij ons gloeibougies genoemd). Eén van de volgende dagen komt er iemand naar kijken die verschillende jaren een oldtimer Citroën garage heeft gehad. Hopelijk geeft het resultaat en moet er niet te veel aan gebeuren, er is door de jaren al héél héél veel aan vervangen.
GSASPECIALHEVER

Berichtdoor GSASPECIALHEVER » vr 04 aug, 2017 16:27

Ik heb besloten om er toch niet meer verder te gaan, er moesten ook nog nieuwe banden op, nieuwe remblokjes en vooral het feit dat er in de stad waar ik werk volgend jaar een LEZ ingevoerd gaat worden (één de grootste pesterijen t.o.v. diesel-adepten) heeft mijn vandaag doen besluiten de Xantia gratis aan mijn garage te geven. Iemand kan er zijn voordeel nog mee doen hoop ik.
GSASPECIALHEVER

Keer terug naar Aandrijving