Eindeloze motorische problemen Xantia 2.0 1994

Motor, versnellingsbak, brandstof.

Re: Eindeloze motorische problemen Xantia 2.0 1994

Berichtdoor ZX1.4i » ma 18 sep, 2017 17:30

Krijg je dan een slecht lopende motor als 1 bobine het slecht doet, of een motor die dan op 2 pitten loopt ?
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 2357
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: Eindeloze motorische problemen Xantia 2.0 1994

Berichtdoor boes » ma 18 sep, 2017 18:03

Een waardeloos slecht lopend blok.
Huidige voiture:
Citroën C3 e-Hdi, 68kW
Xantia ervaring:
1.6 met nix op lpg
1.9 xudte sx
2.0 110 hdi exclusive
boes
 
Berichten: 756
Geregistreerd: wo 29 okt, 2014 23:22

Re: Eindeloze motorische problemen Xantia 2.0 1994

Berichtdoor Facom » ma 18 sep, 2017 20:18

ZX1.4i schreef:Krijg je dan een slecht lopende motor als 1 bobine het slecht doet, of een motor die dan op 2 pitten loopt ?

Nee, de motor doet het gewoon, maar bij accelereren gaat het van geen meter.
De bobine heeft gewoon niet altijd pit genoeg om een goede vonk te maken. Zodra je dan wat hoger in de toeren zit, valt het niet zo op dat er af en toe een ontbreekt.
Op twee pitten lopen krijg je als hij helemaal dood is, dat merk je wel. (optrekken gaat bijna niet op 2 pitten)
Hennie van Dalen
Xantia 1.8i 16v 1998
http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?f=1&t=17423
Avatar gebruiker
Facom
 
Berichten: 762
Geregistreerd: vr 05 dec, 2008 16:54
Woonplaats: Eindhoven

Re: Eindeloze motorische problemen Xantia 2.0 1994

Berichtdoor ZX1.4i » di 19 sep, 2017 00:35

Op 2 pitten lopen heb ik bij een Xsara 1.6-16V meegemaakt, klinkt dan net als een 2CV :lol:

Een ander puntje waar nog niet aan gedacht is, de klepspeling, die heeft Bram volgens mij nog niet gecontroleerd ?
Nou kan een 2.0-8V XU prima op gas in tegenstelling tot een 1.8-8V, waar je regelmatig kleppen moet stellen.
Speling controleren kost alleen een kleppendekselpakking, of hergebruiken als deze nog soepel is.
Als het nodig is om te stellen, dan komt er wel wat meer bij kijken, aangezien de nokkenas er dan uit moet, dus de D-riem eraf.
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 2357
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: Eindeloze motorische problemen Xantia 2.0 1994

Berichtdoor slimenslecht » di 19 sep, 2017 11:49

Hoofdverdachten zijn voor mij de lambdasensor en de bobine.

Alhoewel een slechte bobine door de onverbrande gassen zorgt voor verkeerde waardes gemeten door de lambda. De lambda reageert aan de hand van het gemeten zuurstofgehalte (vandaar O2-sensor) in de uitlaatgassen en zorgt dat de ECU meer of minder inspuiting verzorgt. En ja, de bobineklachten heb je vaker bij een warme motor en voel je het meest bij lage toeren (acceleratie) wanneer de motor kracht moet leveren.

Als de lambda "dood" is dan ga je de kat ook flink ruiken (rotte eieren lucht), maar als deze te traag werkt, dus te langzaam pendelt tussen 0 en 1 volt, heb je ook de genoemde klachten.

Klepspeling lijkt mij minder van toepassing, alhoewel knallen uit uitlaat en backfires ook daar hun oorzaak kunnen hebben.
Zweven is een ongekende ervaring.
RIP: 1997 Xantia Break 1.8i X, orga 7444 U7, kleur KJWMR
Vorig: 1997 Xantia Break 2.0 16V SX, orga 7392, kleur KQHMR
NU: Mazda Premacy 1.8 HP Exclusive Automaat, 2000, zilvergrijsmetallic (en een Yaris)
Avatar gebruiker
slimenslecht
 
Berichten: 3522
Geregistreerd: vr 02 jun, 2006 11:43
Woonplaats: Schagerbrug naast Chicago N-H

Re: Eindeloze motorische problemen Xantia 2.0 1994

Berichtdoor ZX1.4i » di 19 sep, 2017 16:13

Klepspeling is heel belangrijk, zal niet de eerste auto zijn waar van alles aan gedaan word en uiteindelijk de klepspeling niet goed is, dat is gewoon de basis, mechanisch moet het in orde zijn, voordat je naar de elektronica gaat kijken.
Km stand en de combinatie met gas is zeker zover dat je dit zou moeten controleren, zoals eerder genoemd, dit kost niets, hooguit een uurtje werk.
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 2357
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: Eindeloze motorische problemen Xantia 2.0 1994

Berichtdoor henkr » di 19 sep, 2017 20:51

Er zijn momenten dat ie even goed loopt, foute of geen klepspeling is een continu probleem.

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
Avatar gebruiker
henkr
 
Berichten: 4266
Geregistreerd: zo 10 jul, 2011 19:42
Woonplaats: Eelde

Re: Eindeloze motorische problemen Xantia 2.0 1994

Berichtdoor petervz » di 19 sep, 2017 21:32

Dat ligt er aan,als die op temperatuur is word de klepspeling kleiner. :wink:
C5 2.0-16v Break Exclusive Automaat Lpg G3 Blue Leman
xantia berline type 2 1.8-16V Automaat bj 99 Grijs
peugeot J5 2.5 Diesel Camper
peugeot 206 1.4 XT LPG G3 Automaat voor de vrouw
Avatar gebruiker
petervz
 
Berichten: 540
Geregistreerd: zo 24 jun, 2007 11:38
Woonplaats: lelystad

Re: Eindeloze motorische problemen Xantia 2.0 1994

Berichtdoor ZX1.4i » di 19 sep, 2017 22:55

Precies, word nog krapper dus en kan dan helemaal voor problemen zorgen.
Kleppen sluiten niet op tijd omdat ze te lang ingedrukt worden, de rest laat zich wel raden.
Tot op zekere hoogte en omstandigheden kan het MM dat bijregelen, maar ergens houd het op.
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 2357
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: Eindeloze motorische problemen Xantia 2.0 1994

Berichtdoor slimenslecht » wo 20 sep, 2017 00:55

Kleinere klepspeling houd in dat de openingstijd korter is en dus de vulling of lozing minder. Bij warme motor kleinere speling inderdaad.
Knallen uit de uitlaat en backfires via de inlaat komen voor als de timing niet meer klopt, te late en te vroege ontsteking of als er een klep open blijft staan. Laatste kan voorkomen bij een afgebrokkelde verbrande klep of een gescheurde klep.

Maar ik ben het volledig met je (ZX1.4i) eens dat gezien de km. stand en LPG kleppen wel verdacht kunnen zijn, maar ook met Henkr dat klepspeling een continu probleem is.


(ennuh, kleppen stellen is niet mijn favoriete bezigheid... ik heb het inmiddels al bijna 20 jaar niet meer gedaan :shock: )
Zweven is een ongekende ervaring.
RIP: 1997 Xantia Break 1.8i X, orga 7444 U7, kleur KJWMR
Vorig: 1997 Xantia Break 2.0 16V SX, orga 7392, kleur KQHMR
NU: Mazda Premacy 1.8 HP Exclusive Automaat, 2000, zilvergrijsmetallic (en een Yaris)
Avatar gebruiker
slimenslecht
 
Berichten: 3522
Geregistreerd: vr 02 jun, 2006 11:43
Woonplaats: Schagerbrug naast Chicago N-H

Re: Eindeloze motorische problemen Xantia 2.0 1994

Berichtdoor ZX1.4i » wo 20 sep, 2017 01:32

slimenslecht schreef:Kleinere klepspeling houd in dat de openingstijd korter is en dus de vulling of lozing minder. Bij warme motor kleinere speling inderdaad.

Nee juist langere openingstijd, omdat de kleppen langer bediend (ingedrukt) worden door de nokkenas.
De inlaat hoort 0,2mm speling te hebben (met een tolerantie van +/- 0,05mm).
Stel dat de speling 0,01mm is, dan drukt de nok de klep langer in, bij 0,2mm is de klep veel eerder gesloten.
Voor de uitlaat geld 0,4mm (+/- 0,05mm) en vooral die kleppen slaan hard in, vanwege de zwaardere belasting, heb ze vaak gesteld, waarbij de dunste voelermaat er net tussen kon.
De ingewikkelde theorie wat er dan allemaal niet goed gaat, laten we even achterwege, het is gewoon niet goed.

Het MM kan dit allemaal tot op zekere hoogte bijregelen, maar zal op een gegeven moment ook van slag zijn, neem daarbij de wisselende buitentemperatuur, luchtvochtigheid, kosmische straling etc etc.

Overigens is kleppenstellen goed te doen bij deze motor, het is geen XUD/DW8, waar je vreselijk veel weg moet slopen.
Ik heb daar een Excel programma voor gemaakt, daar voer je de gemeten speling en Excel rekent de rest voor je uit, ja ik ben liever lui dan moe :D
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 2357
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: Eindeloze motorische problemen Xantia 2.0 1994

Berichtdoor boes » wo 20 sep, 2017 08:05

Stel je, bij dit blok, de kleppen met stelboutjes of plaatjes?
Huidige voiture:
Citroën C3 e-Hdi, 68kW
Xantia ervaring:
1.6 met nix op lpg
1.9 xudte sx
2.0 110 hdi exclusive
boes
 
Berichten: 756
Geregistreerd: wo 29 okt, 2014 23:22

Re: Eindeloze motorische problemen Xantia 2.0 1994

Berichtdoor mpostma » wo 20 sep, 2017 09:42

boes schreef:Stel je, bij dit blok, de kleppen met stelboutjes of plaatjes?


Plaatjes. Nokkenas moet eruit om erbij te komen.
Citroën GS Club Break '78
Yamaha FZ6S Fazer '04
Volvo V70N 2.4 '02 Afbeelding
Nissan Leaf Accenta 24 kWh '14
Avatar gebruiker
mpostma
 
Berichten: 2886
Geregistreerd: ma 22 dec, 2003 20:18
Woonplaats: Kongahälla, Zweden

Re: Eindeloze motorische problemen Xantia 2.0 1994

Berichtdoor boes » wo 20 sep, 2017 10:40

Klote
Huidige voiture:
Citroën C3 e-Hdi, 68kW
Xantia ervaring:
1.6 met nix op lpg
1.9 xudte sx
2.0 110 hdi exclusive
boes
 
Berichten: 756
Geregistreerd: wo 29 okt, 2014 23:22

Re: Eindeloze motorische problemen Xantia 2.0 1994

Berichtdoor slimenslecht » wo 20 sep, 2017 15:22

@ZX1.4i

Je hebt volkomen gelijk, was laat op de avond en effe niet meer zo heel helder... #-o
Zweven is een ongekende ervaring.
RIP: 1997 Xantia Break 1.8i X, orga 7444 U7, kleur KJWMR
Vorig: 1997 Xantia Break 2.0 16V SX, orga 7392, kleur KQHMR
NU: Mazda Premacy 1.8 HP Exclusive Automaat, 2000, zilvergrijsmetallic (en een Yaris)
Avatar gebruiker
slimenslecht
 
Berichten: 3522
Geregistreerd: vr 02 jun, 2006 11:43
Woonplaats: Schagerbrug naast Chicago N-H

VorigeVolgende

Keer terug naar Aandrijving

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten