Hogedruk regelaar vervangen

Wielen, remmen en natuurlijk de hydrauliek.

Hogedruk regelaar vervangen

Berichtdoor H@nsH » ma 27 aug, 2018 12:12

Ik ben bezig de hD regelaar te vervangen want mijne lekte nogal. heb een slopertje gevonden aan 40,- maar nu loop ik tegen het volgende aan:

De twee rubbers moet ik eveneens vervangen, die van de aanvoer- en de retourleiding, zie foto hieronder

Afbeelding

De nummers hiervoor zijn:
GARNITURE DE TUBE HYDRAULIQUE TUBE 6,35 mm (1x) : 96 085 783 (leiding vanaf pomp)
GARNITURE DE TUBE HYDRAULIQUE TUBE 4,5 mm (1x) : 96 085 784 (retour)

Nu heb ik deze al besteld dus verder geen probleem daar, alleen zit ik met een aanvoerleiding die niet meer origineel is.
Hier heeft ooit iemand een vervangende, flexibele maar gewapende hydrauliekleiding op gezet zoals je ook bij landbouwmachines wel tegenkomt.
Past prima maar het systeem is anders. Er zit een schroefkop met torx op en een holle bout die je in het grote gat van de aanvoer moet draaien. Deze krijg ik niet lekdicht

Ik zou onder de vlakke flens van de boutkop een platte ring kunnen doen maar ik betwijfel of dit werkt en zo ja welk materiaal dan?
Iemand ideeën?
L' histoire:
Axel-GS break-CX 2.5TD-CX 2.0-BX-BX break-Xantia 2.0i-Xantia 1.9 sd break(traag!)-XM 2.0i break-Berling D-Berlingo multispade 1.4-C5 break 3.0 V6 automaat exclusive 2002-Xantia 1.8i 16v automaat 1999(laatste 2 zijn huidige wagens)
H@nsH

Re: Hogedruk regelaar vervangen

Berichtdoor henkr » ma 27 aug, 2018 18:35

Ik zou dan een ring gebruiken van een zacht materiaal, bij voorkeur een gevulde koperring.
De draad met teflontape/koord afdichten heb je al geprobeerd? eventueel met daar nog een klein beetje van die blauwe siliconenpakking op?

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
henkr

Berichtdoor H@nsH » wo 29 aug, 2018 20:04

Thanks.
Ben er inmiddels achter dat de retour aan de onderzijde ook lekt :(
Wat inkopen gedaan en ben er uit hoe ik het creatief ga oplossen aangezien er een aantal nfp onderdelen vervangen moeten worden.

Een setje olieverversingspakkingen voor een Kia blijkt exact de juiste diameter en vorm te hebben om de eerder genoemde hydrauliekslang vanaf pomp naar hd regelaar aan te sluiten :)

Afbeelding

De “pakkingen” die ik al besteld had werden vandaag bezorgd met een zeer vriendelijk kaartje erbij van een duidelijke liefhebber die tevens nog veel andere oude Citroen onderdelen bezit :)

Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard wat slangenwerk om de lekkende stukken te vervangen.
Daarbij zelf een verbindingsstuk gemaakt om de overgang te realiseren, bestaande uit een stuk 6,3 mm messing pijp waaraan ik een uitstulping heb gezet.

Afbeelding

Hiervoor een stuk loodgietersgereedschap gebruikt bedoeld om een flens aan pijpen te maken. Hierbij heb ik een moer met een verzinkboor uitgeboord en die op een bout gezet die precies in de buis past.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Flinke klap met hamer er op en je hebt een keurig bollinkje waarachter je de slangeklem kunt zetten zodat de slang netjes en lekdicht blijft zitten

Afbeelding

Althans dat hoop ik. Morgen de boel monteren.

Wordt vervolgd...
L' histoire:
Axel-GS break-CX 2.5TD-CX 2.0-BX-BX break-Xantia 2.0i-Xantia 1.9 sd break(traag!)-XM 2.0i break-Berling D-Berlingo multispade 1.4-C5 break 3.0 V6 automaat exclusive 2002-Xantia 1.8i 16v automaat 1999(laatste 2 zijn huidige wagens)
H@nsH

Berichtdoor H@nsH » do 30 aug, 2018 12:41

Edit lukt niet meer dus hieronder maar even:
Afbeeldingen aangepast aan resolutie forum

pakkingsring voor Ford Ka (revet met rubber seal in de binnenzijde)
Afbeelding

Originele Citroen pakkingen voor de metalen leidingen
Afbeelding

kaart die bij de levering zat…
Afbeelding

Buisje 6,5mm van messing met daaraan een bollinkje gezet
Afbeelding

bout van 6,3mm (teruggeslepen) met daarop een “holle” moer
Afbeelding

de “holle” moer (uitgeboord met verzingboor)
Afbeelding

gereedschap om flens (trompetje) aan buis te persen
Afbeelding

Hier ingezet om bolling aan het koppelstuk te zetten
Afbeelding
L' histoire:
H@nsH

Berichtdoor TRSarno » vr 31 aug, 2018 12:42

Misschien :roll: kan de MOD het bericht met de te grote foto's verwijderen
Citroën CX TRS 2.2 1987 _ Afbeelding
Citroen Xantia 20i-16V Exclusive Aut. 2000 _ Afbeelding
TRSarno

Keer terug naar Onderstel