Snelheidsregelaar in V6

Dat met die draadjes...

Re: Snelheidsregelaar in V6

Berichtdoor JW-C5 » vr 27 jan, 2012 13:23

Kijk bij het inbouwen daarvan heeeeel goed uit.
Voor je het weet krijg je een Marco Bakker effect #-o

Groet,
JW
C5 Break V6 BVA6 Exclusive 2007 KKQD Afbeelding
Voorheen: Xantia II 2.0i-16V Break SX AL4 juli-2000 met leer, CB's en smurfenolie. ORGA 8603-U7-KPKD
JW-C5

Berichtdoor jk19TD » vr 27 jan, 2012 15:29

[mod edit]

Niet voor het eerst:

Bij deze het verzoek om niet het voorgaande volledig te quoten. Het voegt niets toe en neemt alleen ruimte in beslag.

Bij voorbaat dank :!:
[/mod edit]

Wanneer je niet weet wat je aan het doen bent inderdaad ja.
Maar dat kan net zo goed bij een reguliere cruise control als de VDO Tempostat met stappenmotor (die ik in drie achtereenvolgende auto's zelf 'onzichtbaar' heb ingebouwd en waarmee ik in totaal ca. 500.000km heb gereden.

(De auto van MB had volgens mij een electronisch probleem?)

Natuurlijk dien je de rempedaal- (en, bij de Eagle zelf toe te voegen, koppelingspedaal-)schakelingen aan te brengen voor de veiligheid! De regelaar moet bij remmen en/of schakelen onmiddelijk uitvallen.
Als je die weglaat bij een gewone cruise control heb je ook een veiligheidsrisico.
Een cruise control bij laten staan in bepaalde bochten kan trouwens ook behoorlijk link zijn, te vergelijken met in een te hoge versnelling door een bocht gaan.

De VW Lupo 3L (op het forum waarvan 12 pp. discussie staan over de Eagle) heeft een 'fly by wire' gaspedaal, net als bijvoorbeeld een Citroën HDi, d.w.z. geen stalen gaskabel o.i.d. maar een electronische regeling van de brandstoftoevoer via de mapping in de CPU.
Dat is bij de Lupo 3L de reden om de kabel direct aan het gaspedaal te bevestigen en niet verderop aan de gaskabel zelf (zoals bij mijn ouderwetse jaren '80 versie van de VDO Tempostat).

Ik heb trouwens slechte ervaringen met cruise controls op motorvacuüm omdat die vaak blijven variëren waardoor je zeeziek wordt. De uitvoering met stappenmotor is veel en veel beter.

Ik begrijp niet waarom niemand snijklemmen gebruikt voor het aansluiten op de remlichtbedrading, maar in plaats daarvan moeizaam gaat zitten solderen op een nauwelijks toegankelijke plaats.
Ik heb met snijklemmen, mits correct aangebracht en met de juiste draaddiktes, nog nooit een slechte verbinding gehad.
(Wel heb ik slechte doorverbindingen en zelfs kortsluiting aangetroffen in gebruikte auto's met door derden in elkaar gerotzooide draden).
Land Rover Discovery 300TDi Commercial (1997)
AX 1.1i

Vroeger: BX ph.2 1.9 RD Break 1984 - AX ph.3 1.5 D 1996- C5 ph.1 2.0 HDi 110pk Break 2003 - Xsara Coupé ph.2 2.0 HDi 90pk 2003 - Xantia 1.9 TD SX Break X1 1997 - Xantia 2.0 HDi 90pk Break 2000
jk19TD

Berichtdoor Breeze » vr 27 jan, 2012 16:10

jk19TD schreef:Ik begrijp niet waarom niemand snijklemmen gebruikt voor het aansluiten op de remlichtbedrading, maar in plaats daarvan moeizaam gaat zitten solderen op een nauwelijks toegankelijke plaats.

Knoeiblokjes noemen de profs dat. Maar je kan natuurlijk geluk ermee hebben :roll: .

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket, CB's en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Mio PDA met Sygic McGuider + Google Maps
Afbeelding
Breeze

Berichtdoor JW-C5 » vr 27 jan, 2012 16:17

Zelfs: beunblokken..... :wink:
Op het forum heb ik daar al eerder wat over geschreven, dat wou ik maar niet gaan herhalen.
Slechts de opmerking dat solderen, mits vakkundig uitgevoerd, altijd goed is :!:

In het C5 geval was er wel degelijk sprake van een rempedaal dat de CC deactiveerde.
Maar het probleem zat in de mechanica, de gaskabel bleef vastzitten na uitschakeling van de CC. En dat was een aftermarket systeem, geen origineel Citroën af fabrieks systeem dus.

Groet,
JW
Voorheen: Xantia II 2.0i-16V Break SX AL4 juli-2000 met leer, CB's en smurfenolie. ORGA 8603-U7-KPKD
JW-C5

Berichtdoor jk19TD » vr 27 jan, 2012 16:54

Breeze schreef:
jk19TD schreef:Ik begrijp niet waarom niemand snijklemmen gebruikt voor het aansluiten op de remlichtbedrading, maar in plaats daarvan moeizaam gaat zitten solderen op een nauwelijks toegankelijke plaats.

Knoeiblokjes noemen de profs dat. Maar je kan natuurlijk geluk ermee hebben :roll: .

Adri

Niks geluk.
Gewoon correct toepassen.
Ik gebruik die dingen al tientallen jaren zonder enig probleem... :)
In totaal meer dan 3 miljoen km zonder ooit één storing door deze snijklemmen.

Maar ik zal niet beschrijven wat ik in de diverse door mij gekochte tweedehands auto's in de buurt van autoradio's en luidsprekers aantref, aangebracht door èchte knoeiers, die ook, ongehinderd door enige kennis van zaken, gerust ongezekerde verbindingen rechtstreeks met de accu maken, door onafgeschermde metaalranden heen. Het juiste recept voor een autobrand.
AX 1.1i

Vroeger: BX ph.2 1.9 RD Break 1984 - AX ph.3 1.5 D 1996- C5 ph.1 2.0 HDi 110pk Break 2003 - Xsara Coupé ph.2 2.0 HDi 90pk 2003 - Xantia 1.9 TD SX Break X1 1997 - Xantia 2.0 HDi 90pk Break 2000
jk19TD

Berichtdoor JW-C5 » vr 27 jan, 2012 17:52

Je schrijft het al, het zijn snijklemmen. En daarmee wordt niet alleen de isolatie maar worden ook kabel aders doorgesneden.
Dat kan overgangsweerstanden geven en onverklaarbare en ernstige storingen in het CAN/VAN systeem , zie de discussies daarover op het C5-Forum.

Het kan ook betekenen dat het weer invloed krijgt op de aders, die daardoor gaan corroderen.
Ook daar heb ik talloze voorbeelden van gezien, met name bij trekhaakaansluitingen. Maar ook onder de motorkap.

Wat jij doet moet je uiteraard zelf weten.
Voor anderen is het advies: netjes solderen en afisoleren :idea:

Dat je ook andere gekke dingen tegengekomen bent, ook daar kan ik over meepraten.
Met name het gebruik van kroonsteentjes, maar zelfs in elkaar getwiste draden :oops:

Groet,
JW
JW-C5

Berichtdoor jk19TD » vr 10 feb, 2012 13:17

Heb mijn Eagle inmiddels binnen.
Werkt mechanisch en is dus m.i. intrinsiek veilig: door het hendeltje tegen veerdruk in te bewegen zet je de Eagle-kabel vast, door op de rode knop te drukken gaat de kabel onmiddellijk los en springt het hendeltje terug.
Het is een soort handgas.
Door te draaien aan het hendeltje is de snelheid bij te stellen, maar deze functie ga ik niet gebruiken; via het gaspedaal de snelheid instellen is net zo gemakkelijk
De alternatieve manier van Eagle-gas loslaten is via de remlichtschakelaar.
De gaskabel is dunner dan de gebruikelijke gaskabels en loopt zeer licht.
Mits zonder knikken aangebracht verwacht ik dus geen problemen of gevaarlijke toestanden.
Ik weet nog niet precies waar ik de Eagle bedieningsunit ga monteren, links op de middenconsole of onder de stuurkolom.
Ook weet ik nog niet waar ik de kabel ga aansluiten, op het gaspedaal of op de dieselinjectiepomp - ik denk de pomp, de kabel is lang genoeg.
AX 1.1i

jk19TD

Berichtdoor JW-C5 » vr 10 feb, 2012 13:29

Iets van handgas had ik ook op de Eend, daarbij werd het gaspedaal in z'n onderste stand geblokkeerd. Handig op de lange afstanden :D

Maar handgas op een moderne auto, daarmee doe je niet veel.
Immers, bij elk beetje tegenwind of een hellinkje ga je langzamer rijden. En helling af gaat het harder.

jk19TD schreef:...De alternatieve manier van Eagle-gas loslaten is via de remlichtschakelaar.
.....

Dat is toch geen alternatief, maar een absoluut noodzakelijk systeem? Het kan toch niet zo zijn dat je, bij elke keer remmen eerst die rode knop moet indrukken?
Om nog maar niet te praten over een noodstop #-o

Groet,
JW
JW-C5

Berichtdoor jk19TD » vr 10 feb, 2012 13:54

Dat handgas op mijn TD niet nuttig zou zijn denk ik niet.
Deze motor blijkt zo krachtig, zelfs bij deze kilometerstand, dat ik moeite heb hem met de voetrem te laten afslaan wanneer ik niet ontkoppel ("praktijktest" - ik had hiervoor een BMW 520i automaat (1990) en vergat in het begin weleens te ontkoppelen).
De TD, een klassieke turbodiesel met intercooler, is heel anders van karakter dan de HDi, die zich qua koppel meer gedraagt als een benzinemotor, hoewel diesel- en benzinemotoren dankzij de electronische regelingen qua gedrag naar elkaar toegroeien
Op een vlakke weg trekt de TD de auto weg vanuit stationair toerental!
Dit was dan ook de reden om de Eagle aan te schaffen en niet mijn qua inbouw meer omslachtige VDO Tempostat op te zoeken.

Inderdaad is de remlichtschakelaar de zeer noodzakelijke veiligheidsvoorziening, maar in de praktijk van het rijden zonder noodsituaties zet ikzelf de cruise control meestal uit met de hand nadat ik met mijn voet het gaspedaal heb overgenomen (ca. 500.000 km ervaring met VDO Tempostat).

Na ca. 600.000km ervaring met Xsara HdI 90pk en C5 HDi 110pk, uitstekende auto's met uitstekende motoren, ben ik toch geneigd de voorkeur te geven aan de verfijnde TD-Intercooler motoren van de laatste generatie, die net zo zuinig zijn als de HDi maar met veel minder electronische complicaties en met relatief eenvoudiger techniek.

De nieuwste gedownsizede automotoren vind ik ronduit onprettig, en beslist niet extreem zuinig, alleen voorgeschreven niet uit technische maar uit politieke overwegingen ('Agenda 21').
AX 1.1i

jk19TD

Berichtdoor JW-C5 » vr 10 feb, 2012 14:11

Over de voors-en-tegens van de TD <> HDi ga ik hier maar geen boom opzetten :wink:

Uit je reactie begrijp ik nu dat die remschakelaar onderbreking er dus wél komt.

Zelf rij ik sinds 1996 met een CC.
In m'n eerste Xant was dat een VDO, achteraf ingebouwd bij de TCT Break. Na wat aanloopproblemen is die door de TD van VDO aangepast en werkte die goed.
M'n tweede Xant was voorzien van een af fabriekssysteem, net als de C5 die ik nu heb.

De manier van uitschakelen is meestal met de voet, via een tikje op het rempedaal.
Dat doe ik dan zodra ik snelheid moet minderen omdat ik een bocht/file/stoplicht nader waarbij m'n voet sowieso "op scherp gaat" richting rempedaal.
De handmatige uitschakeling gebruik ik als de ingestelde snelheid niet meer klopt, vanwege het wijzigen van een maximum snelheid oid.

Groet,
JW
JW-C5

Berichtdoor jk19TD » vr 10 feb, 2012 14:37

Ik voeg eraan toe:

Door bochten gaan met de cruise control aan is vaak levensgevaarlijk, soms ook op snelwegen (afhankelijk van wegdek/weghelling/bochtscherpte/snelheid).
AX 1.1i

jk19TD

Berichtdoor JW-C5 » vr 10 feb, 2012 15:00

Je kanttekening deel ik, met daarbij wél de opmerking dat dit nauwelijks van toepassing is op de NL snelwegen met z'n relatief lage snelheden.

Maar als je met 180 km/u over de duitse Autobahn rijdt, dan is het zeker verstandig de CC heel nauwgezet te "bedienen", als je 'm dan al gebruikt.
Ik heb dat vorig jaar wel gedaan, op een tocht terug uit Oostenrijk op Carnavals zondag.
De A45 Sauerland was toen uitgestorven, en het was prachtig zonnig weer :D

Groet,
JW
JW-C5

Berichtdoor Breeze » vr 10 feb, 2012 16:24

jk19TD schreef:in de praktijk van het rijden zonder noodsituaties zet ikzelf de cruise control meestal uit met de hand nadat ik met mijn voet het gaspedaal heb overgenomen.

Zo doe ik het meestal ook met mijn John Gold CC, zij het dat ik de CC eerst op standby zet (uitschakel) vóórdat ik overneem met het voetgas. Ik schat dat ik in slechts 10% van de gevallen, uitschakel via het rempedaal. Ik heb het sterke vermoeden dat dat ook komt door luiheid. De handbediende uitschakeling gaat met de pink zonder de hand van het stuur af te halen en de voet moet ik optillen :wink: .

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket, CB's en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Afbeelding
Breeze

Berichtdoor Breeze » zo 02 apr, 2017 00:48

Zeven jaar geleden installeerde ik in mijn net aangeschafte V6 een naleverings snelheidsregelaar, zoals beschreven in dit draadje. Een John Gold GC55 met bekrachtiging door een servo-motor en bediening door een stengel CM-25 met 3 voorkeurssnelheden. Dat beviel uitermate goed en de enige 2 kleine ergernissen waren de te kleine stappen van 1 km/h, bij verstelling van de snelheid en de onhandige draaibediening voor die stappen. Daarvóór had ik 12 jaar een John Gold AP-150 gehad, met alles in knopbediening en dat is veel handiger en ook degelijker, zoals later zou blijken. Na verloop van tijd begon de draaiknop steeds zwaarder te gaan om het contact te bereiken en dat gaat natuurlijk een keer fout. Vorig jaar was de bediening ineens over en uit. Alleen de 3 voorkeurssnelheden werkte nog en die waren gelukkig ook nog instelbaar. Daar was aardig mee te werken, totdat een paar weken geleden alles het liet afweten. Een poging om bij John Gold in Almere te informeren naar garantie en/of coulance was natuurlijk een lachertje na 7 jaar, maar ... ze vertelden wel dat de nieuwe generatie bedieningsstengel CM5 een klikbediening heeft, omhoog, omlaag, naar voren en naar achteren, dus gelukkig geen draaifunktie meer.

Afbeelding

Voor honderd pleuri ben ik weer in business. Lijkt veel geld, maar het is het voor mij volkomen waard. Wat een verademing dat alles weer werkt nu met de tip van een vinger.

Kort na mij, kocht web ook een JG met tiptoetsbediening, CM7 + CM8. Die liet hij vervolgens een paar jaar op de plank liggen. Ben erg benieuwd of hij er al mee gewerkt heeft en hoe het bevalt.

Adri
Afbeelding
Breeze

Vorige

Keer terug naar Elektronica