Wil niet starten, startmotor draait niet

Dat met die draadjes...

Re: Wil niet starten, startmotor draait niet

Berichtdoor bthomas » wo 21 dec, 2016 16:01

Ik weet het niet meer 100% precies, maar ik denk zoiets: dat ik inderdaad meteen op de rem trapte om het rollen te stoppen, met de voet op de rem de bak in N heb gezet en vervolgens geprobeerd te starten. Toen dat niet wilde heb ik het nog een keer geprobeerd in P.

Had de dashcam nog gewerkt had ik het misschien nog kunnen achterhalen, maar die weigert sinds ik de SD kaart gewist heb in de PC. (Na formatteren op de camera zelf doet ie het nog steeds niet, goedkope prutcamera)
bthomas

Berichtdoor henkr » wo 21 dec, 2016 16:04

Begrijp ik waar je naar toe wilt JW?
Als de P-stand niet volledig ingeschakeld is kan ie wellicht achteruit rollen maar als het goed is ook starten.
Ik weet trouwens niet of je bij een ZF4HP22 ook de kenmerkende tik uit de middenconsole hoort komen wanneer de pookvergrendeling vrijkomt bij intrappen van de rem.
Als het net zo werkt als bij de AL4 zou je dus een situatie kunnen hebben (gammele selecteurschakelaar) waarbij de bak net nog wel vergrendelt(mechanisch) maar de startblokkering (electrisch) niet vrijgegeven wordt.

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
henkr

Berichtdoor bthomas » wo 21 dec, 2016 17:49

Ik weet trouwens niet of je bij een ZF4HP22 ook de kenmerkende tik uit de middenconsole hoort komen wanneer de pookvergrendeling vrijkomt bij intrappen van de rem.

Die kan ik beantwoorden: ja, precies hetzelfde geluid.
bthomas

Berichtdoor H@nsH » wo 21 dec, 2016 18:48

Stekkertje op de startmotor wil nog wel eens los gaan zitten en dan krijg je ook zo'n onvoorspelbaar startgedrag De cx'en hadden dit al, de BX ook en de eerst xanten idem. Wellicht bij type 2 nog steeds? Bij de cx/bx werd dan vaak eenstartknop gemaakt, een beetje zoals de wegenwacht nu ook bij jouw xant heeft gedaan. Als je onder de auto kruipt kun je zelf zo even een nieuw stekkertje op de verbinding naar de startmotor knijpen.
L' histoire:
Axel-GS break-CX 2.5TD-CX 2.0-BX-BX break-Xantia 2.0i-Xantia 1.9 sd break(traag!)-XM 2.0i break-Berling D-Berlingo multispade 1.4-C5 break 3.0 V6 automaat exclusive 2002-Xantia 1.8i 16v automaat 1999(laatste 2 zijn huidige wagens)
H@nsH

Berichtdoor JW-C5 » wo 21 dec, 2016 19:05

Op zich een mogelijkheid, maar dat kan ik vooralsnog niet rijmen met wat in de startposting te lezen is:
Vervolgens wilde hij weten of er spanning op de startmotor kwam, dus terwijl hij op zijn rug onder de auto lag met een spanningszoekertje moest ik even starten. Nu bleek dat er geen spanning op de startmotor kwam.

Daarmee had ik deze mogelijkheid eigenlijk uitgesloten, en gingen mijn gedachten in de richting van die vergrendeling via de bak.
Maar kwaad kan het zeker niet om het te checken en eventueel aan te passen.

Inhakend op wat Henk schrijft:
Als het net zo werkt als bij de AL4 zou je dus een situatie kunnen hebben (gammele selecteurschakelaar) waarbij de bak net nog wel vergrendelt(mechanisch) maar de startblokkering (elektrische) niet vrijgegeven wordt.

in die richting zat ik ook te denken.
Als de pook niet helemaal in de goede stand staat, dan wel dat de afstelling van de kabel iets verlopen is, zou zoiets kunnen gebeuren.
Bij de AL4 is dat af te stellen, hoe dat bij de 4HP20 zit weet ik niet. Ik zal kijken of ik dat kan vinden......

Groet,
JW
C5 Break V6 BVA6 Exclusive 2007 KKQD Afbeelding
Voorheen: Xantia II 2.0i-16V Break SX AL4 juli-2000 met leer, CB's en smurfenolie. ORGA 8603-U7-KPKD
JW-C5

Berichtdoor bthomas » wo 21 dec, 2016 19:46

Stekkertje op de startmotor wil nog wel eens los gaan zitten en dan krijg je ook zo'n onvoorspelbaar startgedrag De cx'en hadden dit al, de BX ook en de eerst xanten idem. Wellicht bij type 2 nog steeds?

Volgens de WW zit er een oogje op een stukje tapeind. Volgens hem moet het dan wel contact maken. Ik geloof ook wel dat een schuifstekkertje veel sneller last van oxidatie in de verbinding krijgt als een oogje dat helemaal vastgeklemd zit tussen twee moertjes.
bthomas

Berichtdoor Albert » wo 21 dec, 2016 21:30

Interessant onderwerp..............ik heb met mijn huidige V6 het zelfde probleem ook al een aantal keren gehad en nooit kunnen vinden wat het geweest was.
Heb eerst de startmotor de schuld willen geven, maar die was het niet.
Heb nu al zeker anderhalf jaar geen problemen meer met het starten gehad, maar het kan maar weer zo gebeuren dat ie weigert!
Owja, ik heb geen automaat :!:
Drie liter V-zesje (3) en saxo vts.
Albert

Berichtdoor JW-C5 » wo 21 dec, 2016 22:24

bthomas schreef:
Stekkertje op de startmotor wil nog wel eens los gaan zitten en dan krijg je ook zo'n onvoorspelbaar startgedrag De cx'en hadden dit al, de BX ook en de eerst xanten idem. Wellicht bij type 2 nog steeds?

Volgens de WW zit er een oogje op een stukje tapeind........

In de onderdelen DB is dat terug te vinden.
Zowel de dikke draad die naar de accu gaat, alsook die op het relais zit, zijn aangesloten met moeren op tapeinden.
Dat zit zo bij de T2's, maar ook bij de T1's was dat al zo. Dat staat althans in de DB vermeld :idea:

Groet,
JW
C5 Break V6 BVA6 Exclusive 2007 KKQD Afbeelding
Voorheen: Xantia II 2.0i-16V Break SX AL4 juli-2000 met leer, CB's en smurfenolie. ORGA 8603-U7-KPKD
JW-C5

Berichtdoor H@nsH » do 22 dec, 2016 11:35

Bij mijn CX moest ik onder de auto kruipen om wat aan de connectoren te friemelen als hij weer eens niet wilde starten. Maar bij de Xantia 1 en mijn Peugeot 405 met zelfde blok zat er bovenop het blok, aan de voorzijde richting radiateur een stekkertje wat vebonden was met de startmotor. Ik meen een blauw en groen draadje. Die even los en schoonspuiten met contactspray verhielp dan dit soort startproblemen (droge klik, -relais werkt- maar geen draaiende startmotor)

Maar nu ik dieper afdaal in de grochten van mijngeheugen vraag ik me af of het niet de BX was met deze constructie... De peug weet ik in elk geval zeker van dat die zo'n constructie had met blauw en groen draadje aan een lullig stekkertje.
L' histoire:
Axel-GS break-CX 2.5TD-CX 2.0-BX-BX break-Xantia 2.0i-Xantia 1.9 sd break(traag!)-XM 2.0i break-Berling D-Berlingo multispade 1.4-C5 break 3.0 V6 automaat exclusive 2002-Xantia 1.8i 16v automaat 1999(laatste 2 zijn huidige wagens)
H@nsH

Berichtdoor bthomas » vr 23 dec, 2016 16:31

Afgelopen woensdagavond bracht ik de auto naar de garage van mijn broer. Ik had gehoopt dat ze meteen even een draadje eraan vast hadden kunnen maken, maar het was half zes en ze stonden op het punt om te vertrekken dus ik heb de auto daar achtergelaten. Pas vanmorgen was 'ie weer klaar, maar gelukkig was ook de spiegel vervangen. Die had ik een aantal weken geleden kapot gereden in een parkeergarage tegen een pilaar. Gek genoeg was alleen het plastic frame kapot, de spiegel zelf en het kapje achterop waren allemaal nog intact. Dankzij deze donorauto (drie was niet genoeg, ik moest natuurlijk nog een vierde hebben ;-) ) heb ik nu weer een nette spiegel op de auto.

Ik moest wat boodschappen doen vanmorgen en werkelijk waar: geen enkele keer wilde hij starten met de sleutel, alleen met het draadje. Bij de garage waar ik hem ophaalde liet mijn broer al even zien dat het werkte, dus daar had ik de sleutel ook niet gebruikt. Maar dat is mooi, nietwaar? Dan kun je het probleem uitzoeken. Dus zonet wilde ik gaan zoeken en natuurlijk start 'ie nu weer gewoon met de sleutel!
bthomas

Berichtdoor Lbarré » do 08 jun, 2017 13:33

Wel weet niet of het aan de startmotor zou liggen.
Staat de Xantia enige tijd stil en wil ik starten, gaan alle lichtjes aan maar hoor je niets draaien.
Sleutel even terugdraaien en dan weer gewoon starten en zonder problemen slaat ie aan.
Dan enkele malen dagen dit probleem weer niet.
Startmotor is wel, na +- 17,5 jaar, nog steeds de originele :)
En sedert enige dagen ook probleempje met afstandbediening. Sluiten gaat perfect met druk van vinger op bovenste gedeelte, maar om te openen, moet je bijna enkel met je nagel onderaan op de bediening drukken. Zou dit nog te herstellen zijn?
Is ook nog steeds de originele :D
Lbarré

Berichtdoor henkr » ma 19 jun, 2017 19:48

Zou eerder het contactslot verdenken maar dat is natuurlijk makkelijk te checken.
Wat de a.b. betreft: die heeft 2 microswitches waarvan de puntlasjes wel eens willen loslaten, heb er zelf wel eens eentje opnieuw gesoldeerd.
(daarna héél voorzichtig drukken) :)

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
henkr

Berichtdoor luk - asse » wo 21 jun, 2017 18:07

Of: nieuwe rubbertjes kunnen ook wel eens helpen (ben al aan exemplaar drie toe-)
groet, luk
HDi 110 met Xm doppen, geRenard'd. (= geblowed en gepierced) nadien voorzien van type Ia-bolletjes en nu zweven op comfortbollen
luk - asse

Vorige

Keer terug naar Elektronica