Aanjager "dood" na reparatie

Dat met die draadjes...

Re: Aanjager "dood" na reparatie

Berichtdoor goebel » zo 19 mei, 2013 07:09

Allemaal hartelijk dank voor jullie tips en meedenken met mijn probleem. Zoals ik al eerder aangaf, ben ik geen elektro techneut, sommige van jullie tips, gaan dan ook ver boven m'n pet en dan moet ik helaas afhaken :shock:
Ik heb de tip van "henkr" maar opgevolgd en een nieuwe regeleenheid besteld bij onderstaande webwinkel. Hoop hem dinsdag of woensdag te ontvangen.

http://webshop-cs.tecdoc.net/carpartsdirect/home.jsp

Tijdens mijn speurtocht naar een complete regeleenheid, viel mij op dat er voor dit onderdeel een complete wildgroei aan prijzen is ontstaan. De prijzen varieren van € 66,= tot wel € 243,=, voor exact hetzelfde merk Febi/Bilstein onderdeel :x
Echt ongelooflijk, men vraagt maar wat. Daarom mijn dank aan "henkr" voor zijn tip =D>
goebel

Berichtdoor henkr » zo 19 mei, 2013 07:40

Graag gedaan hoor ! :D
En we zijn natuurlijk heel benieuwd of dit onderdeel net zo goed functioneert als de originele :!:

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
henkr

Berichtdoor goebel » zo 02 jun, 2013 08:39

henkr, regeleenheid gemonteerd, en tadaaaa........werkt perfect !
goebel

Berichtdoor ruudtx » di 05 dec, 2017 19:31

goebel schreef:Van de een op de andere dag begon mijn aanjager voluit te blazen. Hij was niet meer te regelen of uit te zetten.
Na dit forum geraadpleegd te hebben, kwam ik tot de conclusie dat de beide vermogens transistors defect moesten zijn.
Twee nieuwe MJ11015 transistors besteld. Aanjager uitgebouwd, geheel schoon gemaakt, alle connector aansluitingen gereinigd en de twee nieuwe transistoren er in gesoldeerd. Eigenlijk een werkje van niks ! :D
Echter..........nu de aanjager gemonteerd.......en.......hij doet helemaal niks meer. :(
Heb ik iets over het hoofd gezien ?

Even nog een opmerking :
De transistoren die ik eruit gehaald heb, zijn van een ander merk en type, echter volgens het gelezen draadje, zou dit niks uit mogen maken.

Yes, bij mij hetzelfde.

Helaas wordt niet het type van de transitoren gemeld die er uit kwamen, de originelen dus.

Bij mij zijn de originelen T1829-1 Even gegoogled, de vervanger hiervoor is MJ11033g en dus NIET de MJ11015g

Ik heb het idee dat dit het verschil is, als dit zo is, een hoop werk voor niets geweest.
ruudtx

Berichtdoor ruudtx » wo 06 dec, 2017 18:42

rb schreef:
goebel schreef:De transistoren die ik eruit gehaald heb, zijn van een ander merk en type

Als dat nog de originele transistoren waren, dan klopt dat. De MJ11015 is de goede vervanger.

Het lijstje van S&S lijkt me wel redelijk dekkend. Ik kan alleen nog bedenken dat je één of twee kapotte transistor(s) geleverd hebt gekregen.

Je hebt wel de motor gestart voordat je de ventilatie ging controleren op werking?

Is dat nodig? het omdraaien van het contact moet toch voldoende zijn?
ruudtx

Berichtdoor bthomas » wo 06 dec, 2017 19:03

Nee, motor moet echt lopen en dan zelfs pas na een aantal seconden begint de fan te draaien.
bthomas

Berichtdoor henkr » wo 06 dec, 2017 20:03

Het fenomeen is bekend maar hoe werkt het?
Krijgt de fan een rechtstreekse melding vanuit de ecu?

Groet Henk
henkr

Berichtdoor Feije » wo 06 dec, 2017 20:43

Ik val midden in dit draadje, maar als je airco (eigenlijk climate control) hebt moet de motor inderdaad draaien. Het zal niet met alleen een signaal uit de ECU geregeld worden, want bij mij ging de ventilator eerst pas draaien nadat ik even gas had gegeven. Dit bleek toen te komen door te lage boordspanning ivm een versleten dynamo. Na revisie van dat ding was de boordspanning stationair weer netjes 14V en begon de ventilator netjes een paar tellen na het starten te draaien, of ik nou gas gaf of niet.
Feije

Berichtdoor ruudtx » wo 06 dec, 2017 20:48

Dank voor antwoord
Oeps, van alles nagemeten, geen fout gevonden, leek geen stuursignaal te krijgen, 2 x getest zonder draaiende motor, als dat alles is.....
ruudtx

Berichtdoor ruudtx » do 07 dec, 2017 20:21

En dat was alles, getest met draaiende motor en de ventilator draait wel.
Heren, dank voor informatie.
ruudtx

Berichtdoor slimenslecht » za 09 dec, 2017 01:40

:roll:
Zweven is een ongekende ervaring.
RIP: 1997 Xantia Break 1.8i X, orga 7444 U7, kleur KJWMR
Vorig: 1997 Xantia Break 2.0 16V SX, orga 7392, kleur KQHMR
NU: Mazda Premacy 1.8 HP Exclusive Automaat, 2000, zilvergrijsmetallic (en een Yaris)
slimenslecht

Berichtdoor bthomas » ma 11 dec, 2017 18:26

Het fenomeen is bekend maar hoe werkt het?
Krijgt de fan een rechtstreekse melding vanuit de ecu?

Ik heb het uitgezocht voor je. Het signaal komt van het acculampje op het dashboard. Ik kan me wel voorstellen dat dit ook de ervaring van Feije verklaart, alleen zou dan het lampje op het dashboard ook nog op zijn minst enigszins op hebben moeten lichten.

(Documentatie heeft officieel betrekking op modeljaar 98 bezineversies behalve V6 en ouderwetse diesels meen ik.)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
bthomas

Berichtdoor Feije » ma 11 dec, 2017 18:59

Hmm, ik heb dat laadstroomlampje nooit zien branden (behalve voor het starten), maar misschien brandde hij bijna? Misschien was de spanning die het lampje kreeg zó laag dat hij nog niet ging branden, maar wel genoeg om de aanjager nog niet aan te zetten? Ik heb trouwens een type 1 uit november '96 (airco komt uit eentje van oktober '96, ook TCT). Meende wel eens gezien te hebben dat de aansturing van de verwarming (c.q. verkoeling) bij latere types anders zit. Bij mij zit er nog zo'n computertje in metalen behuizing boven de verdamper op het kachelhuis. Weet alleen niet of dat heel veel uitmaakt...
Feije

Berichtdoor henkr » ma 11 dec, 2017 19:22

Eigenlijk is de benaming laadstroomcontrolelampje verwarrend, hij zit tussen de plus en de rotorspoelen en gaat dus idd uit als de dynamo "selfsupporting" wordt.

Groet Henk
henkr

Berichtdoor ruudtx » ma 11 dec, 2017 19:32

De spanning lijkt me niet het probleem, want als de power transistoren kortgesloten zijn, de eerste oorzaak van het probleem, draait de fan meteen na aanzetten contactslot.
Bij (vervangen) goede transitors loopt daar geen stroom meer doorheen, en kan de fan niet draaien, alvorens de torren op de basis een stuursignaal krijgen. Ik neem aan dat dit uit een computer komt, die van het printje op de fan een signaal terugkrijgt over temperatuur en de spanning die over de fan staat (status). Het stuursignaal is mede afhankelijk van de stand van de snelheidschuif. De fan is onderdeel van het A/C systeem dat geheel computergestuurd wordt.
Als de fan snel moet draaien worden met een paar kleinerer transistoren op de fan print een relais aangesturd die de power transistoren kortsluit, om die zo te sparen voor de grote stroom.

Het verwarrende bij ondermeer mij was dat de fan bij defecte torren meteen draait na aanzetten contact, er is dan geen stuursignaal nodig, maar bij goede werking dus pas als er is gestart.
ruudtx

VorigeVolgende

Keer terug naar Elektronica