Afwijkend aandrijf motortje linkerportier ???

Dat met die draadjes...

Afwijkend aandrijf motortje linkerportier ???

Berichtdoor MartinusW » wo 20 dec, 2017 13:48

Hallo allemaal,
Ik heb het volgende probleem.
Het linker voorruit gaat niet meer dicht. Ik heb ontdekt dat het aandrijf motortje wél naar beneden werkt, maar niet omhoog.
Er zit aan de onderkant van het motortje een soort connector met daarin een printplaatje. Deze was zwaar geoxideerd en zo goed als zeker de oorzaak van het probleem.

Nu ben ik bij 5 verschillende sloperijen geweest en overal hoor ik dat ik een afwijkend model motortje heb en zij mij niet kunnen helpen.
Kan iemand mij vertellen of het gebruikte motortje misschien van een C5 is, of van een Xara of..vul maar in.
En, of ik dit specifieke onderdeel kan bestellen bij Citroen of zo. Nou woon ik in Spanje dus hier gaat dat allemaal wel wat lastiger.
De dame is van 2001, en daarom misschien wat afwijkend?

Ik probeer foto's te uploaden maar dat lukt om de een of andere reden niet.
Xantia 2.0 HDI '01
El arte de la vida es la vida misma
MartinusW

Re: Afwijkend aandrijf motortje linkerportier ???

Berichtdoor H@nsH » wo 20 dec, 2017 14:52

Hier heb je de onderdelen en nummers om te checken of je een originele hebt of niet.

Afbeelding

Zo zou hij er uit moeten zien:

Afbeelding

Met comfort schakeling:

Afbeelding
L' histoire:
Axel-GS break-CX 2.5TD-CX 2.0-BX-BX break-Xantia 2.0i-Xantia 1.9 sd break(traag!)-XM 2.0i break-Berling D-Berlingo multispade 1.4-C5 break 3.0 V6 automaat exclusive 2002-Xantia 1.8i 16v automaat 1999(laatste 2 zijn huidige wagens)
H@nsH

Berichtdoor MartinusW » wo 20 dec, 2017 16:35

Hallo Hans,
Dank voor de info, maar helaas ziet de mijn er heel anders uit.

Zal nog eens proberen of ik de foto kan uploaden.

Het motortje op jouw voorbeeld lijkt er wel op, maar ik heb aan de onderkant van de motor de connector met printplaatje hangen.
We kunnen dus in elk geval wel vast stellen dat ik géén orginele heb.
Ben ik lekker klaar mee. pfff. Want zie nu maar eens te achterhalen wat het is...
Ik had trouwens ook begrepen dat de meeste stekkers 8 polig zijn, die van mij is 4 polig.
Ook dat is dus een probleem want anders had ik er gewoon een ander motortje ingebouwd, maar met afwijkende bedrading en stekkers wordt dat wel heel lastig.
Xantia 2.0 HDI '01
MartinusW

Berichtdoor henkr » wo 20 dec, 2017 18:06

Ik zie in de lijst van Hans regelmatig NPF staan, is dat een variant op NFP?

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
henkr

Berichtdoor ruudtx » wo 20 dec, 2017 21:19

Het zijn uiteraard gelijkstroom motortjes, en die kunnen 2 kanten op draaien. Op of neer is een kwestie van ompolen spanning met de schakelaar. Dus als hij de ene kant op draait zou hij ook de andere kant op moeten draaien. Ik heb met een XM paar jkeer gehad dat hij wel de ene kant op ging , maar niet de andere, is altijd schakelaar.

Maar misschien bij jou anders, je kan ook proberen het geoxideede gedeelte schoon te maken, eventuele doorgeroeste verbindingen te herstellen.

LV wordt meest gebruikt, kan ook een automatische zijn daar, heb ik ook, en dan is de schakeling/motor anders. De andere 3 zijn niet automatisch. Te herkennen aan A op de schakelaar.
ruudtx

Berichtdoor H@nsH » wo 20 dec, 2017 22:52

Misschien even rechtstreeks 12v er op zetten en dan omdraaien. Als ie zowel op als neer gaat kun je inderdaad concluderen dat het de schakelaar is ipv het motortje.
Weer een kleiner probleem in dat geval want de schakelaars moeten nog wel te vinden zijn en dan alleen de polen gebruiken die nodig zijn met aansluiten op je stekker en je kunt weer lans de tolpoortjes zonder uit te stappen :)
L' histoire:
Axel-GS break-CX 2.5TD-CX 2.0-BX-BX break-Xantia 2.0i-Xantia 1.9 sd break(traag!)-XM 2.0i break-Berling D-Berlingo multispade 1.4-C5 break 3.0 V6 automaat exclusive 2002-Xantia 1.8i 16v automaat 1999(laatste 2 zijn huidige wagens)
H@nsH

Berichtdoor H@nsH » wo 20 dec, 2017 23:06

@Henk; NPF = numéro de pièce (du) fabricant, oftewel origineel onderdeelnummer vanuit PSA (of gewoon OEM, rare jongens die Galliërs ;)
L' histoire:
H@nsH

Berichtdoor henkr » do 21 dec, 2017 08:29

Ha! weer wat geleerd ! :)

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
henkr

Berichtdoor MartinusW » vr 22 dec, 2017 10:33

Was het maar allemaal zo eenvoudig als de schakelaar.
De schakelaar zelf is OK, want heb ook een andere schakelaar geprobeerd maar, zeg maar de stekker met het rode trek mechanisme is volgens mij het probleem. Hier zit ook het geoxideerde printplaatje in.
Ik denk dat dit printplaatje zorgt voor de polariteit. Overigens heb ik het raam gelukkig weer dicht gekregen en wel op de volgende manier.
Ik heb het witte beschermkapje van de 4 polen van het printplaatje afgehaald, en toen weer aangesloten op het motortje.
Schakelaar in de "naar beneden stand" en ik hoorde duidelijk een relais in/bij het motortje tikken. In de "naar boven" stand helemaal niks, tot ik de stekker wat begon te bewegen. In horten en stoten het raam omhoog, en halverwege weer omlaag terwijl de schakelaar nog altijd in de omhoog stand stond. Dit heeft zich ettelijke malen herhaald tot het raam uiteindelijk helemaal omhoog was. Snel de stroom er af gehaald, want had nog steeds de neiging weer omlaag te gaan, óók zonder de schakelaar aan te raken(!) Duidelijk gevalletje 'sluiting' dus lijkt mij.
Ben inmiddels bij de Citroën dealer geweest, maar daar kunnen ze mij niet aan een nieuwe stekker met printplaatje helpen. Wel kunnen zij een geheel nieuw systeem incl. mechanisme etc inbouwen voor "slechts" 360,00 € :shock:
Dus alle sloperijen (stuk of 7) in de wijde omgeving afgereden, maar overal hetzelfde verhaal. Motortje geen probleem, maar de mijne is totaal afwijkend, 4 polig in plaats van 8 polig.
Omdat mijn oude dame een van de laatste Xantia's is die gebouwd is begin ik te vermoeden dat er bij gebrek aan voorraad een motortje/systeem van de C5 o.i.d. is gebruikt.
Kan me namelijk heel goed voorstellen dat er bepaalde onderdelen bij de laatste Xants niet meer waren en C5 onderdelen zijn gebruikt waar dat kon. Wat denken jullie?
In elk geval allemaal alvast heel erg bedankt voor de feedback.
Xantia 2.0 HDI '01
MartinusW

Berichtdoor M&M » vr 22 dec, 2017 10:38

Gewoon bv even bij de brezan langs en vragen of ze een mechanisme kunnen leveren....
Ook niet goedkoop maar komt gelukkig niet in de buurt van die 360,-
2CV AZ-A ‘68 Blue Cyclades & Xantia 2.0i 16v AL4 ‘99 Vert Vega & 2008 1.2 Allure aut. ‘17 Gris Platinium
M&M

Berichtdoor bthomas » vr 22 dec, 2017 11:39

Kun je een foto maken van boven en onderkant van het printplaatje?
bthomas

Berichtdoor H@nsH » za 23 dec, 2017 20:20

Martins woont in Spanje dus een ritje Breezan zal nog wel wat duurder uit gaan pakken dan 360,- vrees ik.. :wink:
Maar online kan natuurlijk ook :oops:

Misschien eens een C5 sloper opzoeken en kijken of dat past? 8 polig ken ik trouwens niet hoor, Xantia is bij mijn weten twee polig of 4 polig (comfort knop) Misschien anders in andere landen?
L' histoire:
H@nsH

Berichtdoor MartinusW » do 25 jan, 2018 14:01

Ben even ofline geweest ivm vakantie dus vadaar dat ik even niet heb gereageerd.
Inderdaad wordt Brezan een erg duur motortje. :)

Heb de Xant nu naar een Spaanse monteur gebracht en die heeft mij verzekerd dat hij op de sloop wel het juiste motortje gaat vinden.
Nu even op "hold" gezet want ook de "winter" in zuid Spanje nodigt niet uit voor het rijden met open raam.
We gaan in het voorjaar weer verder. Houd jullie op de hoogte.
Xantia 2.0 HDI '01
MartinusW

Berichtdoor H@nsH » za 27 jan, 2018 11:41

Vakantie?! Als je in Spanje woont ben je toch altijd op vakantie :P

Ik ben net terug van een reis naar Cadiz vanwege kerst en O&N. Viel me op dat er toch nog maar bitter weinig Xantia’s rond rijden in Spanje! Vroeger waren alle taxi’s in Barcelona witte Xantia’s, die moeten toch ook ergens gebleven zijn?
L' histoire:
H@nsH

Keer terug naar Elektronica