Type 1/Type 2, 1.8/2.0, h5/aut4?

Vraag of geef hier advies over auto's of bedrijven.

Type 1/Type 2, 1.8/2.0, h5/aut4?

Berichtdoor Gloppertje » wo 30 aug, 2017 14:18

Beste,

Voor zij die niet mijn bericht in het voorstel topic gelezen hebben; ik ben bas, 25 jaar en verplaats mij al 25 jaar in Frans spul (6x Citroën 1x Peugeot). Bijna afgestudeerd en met een 1,5 maand full time aan de bak. In mijn zoektocht naar een leuke auto blijven er drie hangen:
- Xantia
- 3-serie E46
- 206

De tweede auto thuis is al 4 jaar lang een 206, nooit iets mee gehad (op koppeling na)! Vroeger hebben wij (even) een Xantia gehad, tot ie in de fik vloog. Ik rij graag iets wat je niet veel ziet, ja e46's en 206jes zie je op elke straathoek. Maar die dingen hebben iets, karakter ofzo..? Xantia's zie je haast niet meer en dat maakt het mij interessant. Heb al een en ander gelezen, break wil achterin nogal eens roesten. Verder schijnt het weinig uit te maken of je een 2.0 16v of een 1.8 16v rijdt (verschil in verbruik schijnt mee te vallen).

Als ik kijk naar de maandelijkse kosten (op basis van 15.000km pj) is een 206 natuurlijk verreweg het goedkoopste (+-250 pm ex onderhoud) maar ik heb ook de verschillende kosten voor een xantia ook op een rij gezet (1.8 16v +-310pm 2.0 16v +-335pm). Met dit in het achterhoofd zal toch wel een keuze gemaakt worden. Maar betrouwbaarheid etc gaat voor!

Mijn vragen:
    - type 1 of type 2? (voorkeur qua design wisselt nogal)
    - 1.8 16v of 2.0 16v? (had gelezen dat een van gietijzer is en ander van alu? Neem aan dat gietijzer wat langer meegaat?)
    - handgeschakeld of automaat? (maakt mij weinig uit, mijn vriendin weigert te schakelen maar wordt mijn auto, al wonen wij samen) Wat ik hierin vooral belangrijk vind is het verbruik
    - zijn er verder nog tips voor berlines?
    - stiekem vind ik een ct activa (zeg ik het goed) het gaafst, niet zo zwaar als de v6 maar wel hydractief =P~



Ik verwacht dus zo'n 15.000 km pj te rijden, dit is nog even afhankelijk van waar ik kom te werken. Airco is een must, cruise control zou fijn zijn maar wellicht later in te bouwen. Kom maar door!

Groetjes,
Bas
Gaat wellicht een Xantia kopen
Gloppertje
 
Berichten: 9
Geregistreerd: ma 28 aug, 2017 09:19
Woonplaats: Haarlem

Re: Type 1/Type 2, 1.8/2.0, h5/aut4?

Berichtdoor jantje1948 » wo 30 aug, 2017 14:45

Van een 2.0 16v is het blok van gietijzer.
De mijne staat te koop in dit forum.
Ex: 2cv, Renault 4, traction 1938, DSspecial, DS 23ie BVH, GS special, Austin princess 2300, CX 2400 break, BX 1.9RD, CX 2.5 TRD, XM 2.0 16v, MGB, MGC, DS 21ie BVM, Saxo 1.1i.
Avatar gebruiker
jantje1948
 
Berichten: 409
Geregistreerd: ma 31 aug, 2015 16:23
Woonplaats: Breda

Re: Type 1/Type 2, 1.8/2.0, h5/aut4?

Berichtdoor Alfred- » wo 30 aug, 2017 20:07

Een Xantia is een degelijke wagen met hoog rijcomfort vanwege hydropneumatische wielophanging.

Het roesten in de hoeken bij de achterwielen wordt gezien bij zowel de berline als break.
Ze gaan hier alleen roesten als een plastiek afsluitdop in de wielkasten niet goed afsluit.

Vraag is welk budget je wilt besteden?
Met enige regelmaat worden Xantia’s aangeboden in zeer goede staat en met lage km-stand. Die kosten dan ook wel wat meer.

Alle motoren hebben zich inmiddels bewezen als zeer goed en betrouwbaar. Er zijn geen zwakke broeders bij. Goed onderhoud is wel belangrijk, check ook of de distributie ‘vers’ is, of anders gebruiken in prijsonderhandeling.

Twee zaken die wat eng zijn, de leiding van de stuurbekrachtiging wil op leeftijd nog wel eens doorroesten (want ze zijn allemaal 16 jaar of ouder) en de kachel wil wel eens gaan lekken en dat is erg veel werk (
Laatst bijgewerkt door Alfred- op wo 30 aug, 2017 20:14, in totaal 1 keer bewerkt.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-
 
Berichten: 2486
Geregistreerd: vr 02 jul, 2010 19:16

Re: Type 1/Type 2, 1.8/2.0, h5/aut4?

Berichtdoor bthomas » wo 30 aug, 2017 20:13

Leuk dat er nieuwe Xantia liefhebbers bijkomen!

Heel veel dingen zijn natuurlijk ook een kwestie van persoonlijke voorkeur. Toch zou ik willen adviseren om een 2e generatie te nemen als je het gewoon als praktische dagelijkse auto wil gebruiken. De 'kinderziektes' zijn er uit en er zijn ook een aantal fijne verbeteringen zoals de regensensor en het verdwijnen van de merkwaardige beugel op het dashboard.
bthomas
 
Berichten: 225
Geregistreerd: vr 07 aug, 2015 11:34

Re: Type 1/Type 2, 1.8/2.0, h5/aut4?

Berichtdoor Gloppertje » wo 30 aug, 2017 20:38

Budget vergeten te noemen, zal ergens rond de 2500 zijn denk ik! ‘Onze garage’ (Ordas Diemen) had ook al de tweede generatie aangeraden. Hebben ze allemaal regensensor?
Gaat wellicht een Xantia kopen
Gloppertje
 
Berichten: 9
Geregistreerd: ma 28 aug, 2017 09:19
Woonplaats: Haarlem

Re: Type 1/Type 2, 1.8/2.0, h5/aut4?

Berichtdoor NdeJ » wo 30 aug, 2017 21:32

Welkom hier! Zowel de 1.8i16v als de 2.0i16v zijn betrouwbare motoren en qua verbruik verschilt het niet veel volgens mij. Wel is de tweeliter een klasse duurder in de MRB.
Niet alle uitvoeringen hebben standaard een regensensor, de Exclusive en de Plus wel.
Voor 2500 euro moet je wel kunnen slagen.
Succes!
http://www.autowereld.nl/citroen/xantia ... tails.html

Groet, Nico
Xantia 2.0i 16v break `99
ORGA 8241, KPKD
Leerpakket, lmv Castellet

Gehad: 4 x 2cv, 3 x ds, 3 x ax, 1 x bx, 1 x zx
1 x Visa ( GT ), inmiddels 3e xantia
NdeJ
 
Berichten: 1172
Geregistreerd: zo 10 sep, 2006 19:30
Woonplaats: Oudehaske

Re: Type 1/Type 2, 1.8/2.0, h5/aut4?

Berichtdoor Tato » wo 30 aug, 2017 23:15

De Pallas heeft ook een regensensor. Xantia heeft een hoog comfortniveau én een goede wegligging. De break heeft een meesturende achteras.
Groeten,

Maurice.

Citroën Xsara 1.4 berline Différence phase 3

Ex: Xm 2.0 Phase 1, Xantia berline 1.8 8v phase 1A, Xantia Break 2.0 16V Pallas phase 2
Buell X1 '01
Honda Transalp '89
Peugeot Elystar 50cc geel kenteken
Avatar gebruiker
Tato
 
Berichten: 616
Geregistreerd: vr 10 feb, 2012 22:33
Woonplaats: Arnhem

Re: Type 1/Type 2, 1.8/2.0, h5/aut4?

Berichtdoor jantje1948 » do 31 aug, 2017 00:26

De berline ook!
Ex: 2cv, Renault 4, traction 1938, DSspecial, DS 23ie BVH, GS special, Austin princess 2300, CX 2400 break, BX 1.9RD, CX 2.5 TRD, XM 2.0 16v, MGB, MGC, DS 21ie BVM, Saxo 1.1i.
Avatar gebruiker
jantje1948
 
Berichten: 409
Geregistreerd: ma 31 aug, 2015 16:23
Woonplaats: Breda

Re: Type 1/Type 2, 1.8/2.0, h5/aut4?

Berichtdoor Alfred- » do 31 aug, 2017 00:49

Ik zie dat naar edit van een typo een deel van mijn post is verdwenen...
Vreemd.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-
 
Berichten: 2486
Geregistreerd: vr 02 jul, 2010 19:16

Re: Type 1/Type 2, 1.8/2.0, h5/aut4?

Berichtdoor marty » do 31 aug, 2017 09:54

Neem een mooie V6 exclusive, staan de laatste tijd meerdere aangeboden op MP in jouw prijsklasse.
Motorisch haast niet stuk te krijgen, zelfde hydrauliek als andere (non activa) modellen. Enig puntje kan de automaatbak zijn.

Succes in je zoektocht!
Huidig: BMW 118i 2018

Ex:
Xantia V6 Activa 1998
Opel Vectra V6 1996
Honda Prelude 2.2 VTEC 1994
Xantia 2.0 LPG 1994
Xantia 1.6 1994
marty
 
Berichten: 513
Geregistreerd: wo 17 jul, 2002 09:29
Woonplaats: Zaandam

Re: Type 1/Type 2, 1.8/2.0, h5/aut4?

Berichtdoor Breeze » do 31 aug, 2017 11:23

Alfred- schreef:Het roesten in de hoeken bij de achterwielen wordt gezien bij zowel de berline als break.
Ze gaan hier alleen roesten als een plastiek afsluitdop in de wielkasten niet goed afsluit.

Was het maar waar. Bij mijn T2 Break heeft er altijd een goed afdichtende dop gezeten, maar het roestmonster linksachter manifesteert zich al na pas 17 jaar, helaas.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket, CB's en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Mio PDA met Sygic McGuider + Google Maps
Afbeelding
Avatar gebruiker
Breeze
 
Berichten: 6193
Geregistreerd: di 22 dec, 2009 22:50
Woonplaats: Nw. Lekkerland

Re: Type 1/Type 2, 1.8/2.0, h5/aut4?

Berichtdoor Gloppertje » do 31 aug, 2017 15:29

marty schreef:Neem een mooie V6 exclusive, staan de laatste tijd meerdere aangeboden op MP in jouw prijsklasse.
Motorisch haast niet stuk te krijgen, zelfde hydrauliek als andere (non activa) modellen. Enig puntje kan de automaatbak zijn.

Succes in je zoektocht!



Maandelijkse kosten en verbruik mij wat te hoog!
Gaat wellicht een Xantia kopen
Gloppertje
 
Berichten: 9
Geregistreerd: ma 28 aug, 2017 09:19
Woonplaats: Haarlem

Re: Type 1/Type 2, 1.8/2.0, h5/aut4?

Berichtdoor H@nsH » do 31 aug, 2017 16:31

ik heb verschillende Xanten gehad maar mijn huidige 1.8 16v Automaat vind ik echt een van de fijnste!
Qua power kan hij met de beste concurreren maar het is natuurlijk geen Turbo ct of V6. Hij accelereert echt fantastisch met een heel vlot reagerende automaatbak. Ik heb daarnaast ook een C5 V6 maar die vind ik zelf nou niet bepaald heel erg beter in de acceleratie en wendbaarheid. Alleen bergop en bij hogere snelheden merk je dat die v6 wel wat meer in huis heeft!!

CC heb ik helaas niet, dat zou hem helmaal afmaken!

Hier staat een hele fraaie, al eerder gepost op het forum door M&M

Denk er aan dat het verbruik van een 1.8 automaat ook niet echt meevalt hoor!
L' histoire:
Axel-GS break-CX 2.5TD-CX 2.0-BX-BX break-Xantia 2.0i-Xantia 1.9 sd break(traag!)-XM 2.0i break-Berling D-Berlingo multispade 1.4-C5 break 3.0 V6 automaat exclusive 2002-Xantia 1.8i 16v automaat 1999(laatste 2 zijn huidige wagens)
Avatar gebruiker
H@nsH
 
Berichten: 523
Geregistreerd: do 30 apr, 2015 21:27

Re: Type 1/Type 2, 1.8/2.0, h5/aut4?

Berichtdoor henkr » do 31 aug, 2017 18:25

Ik zou liever een 2.0 hebben vanwege het gietijzeren blok, heb je ooit de pech dat er een koppakking vervangen moet worden dan weet je tenminste zeker dat je niet vervolgens met lekkende voetpakkingen te maken krijgt onder de losse cilinderbussen.
Dat was ooit bij Peugeot de gebruikelijke volgorde. :(

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
Avatar gebruiker
henkr
 
Berichten: 4189
Geregistreerd: zo 10 jul, 2011 19:42
Woonplaats: Eelde

Re: Type 1/Type 2, 1.8/2.0, h5/aut4?

Berichtdoor Gloppertje » zo 03 sep, 2017 14:04

Op Facebook deze ‘99er (vroege?) type 2 1.8 16v zien staan. Ik lees veel verschillende berichten over 1.8/2.0, aluminium/gietijzer. De monteur van de garage zei dat ze beide ‘wel goed’ zijn. Nu dus op Facebook deze: https://www.facebook.com/groups/citroen ... 4386840946 zien staan. Prijs wel erg laad voor wat je krijgt. Iemand bekend met deze auto? Lijkt ook alsof ik Pallas zie staan op de zijkant? Zitten nog originele doppen bij, al zou ik liever een setje licht metaal willen! Misschien toch maar even kijken of ik een afspraak kan maken om te kijken!
Gaat wellicht een Xantia kopen
Gloppertje
 
Berichten: 9
Geregistreerd: ma 28 aug, 2017 09:19
Woonplaats: Haarlem

Volgende

Keer terug naar Advies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast