LPG sturing van Tartarini met problemen

Motor, versnellingsbak, brandstof.

LPG sturing van Tartarini met problemen

Berichtdoor Marc Vlaams » do 24 apr, 2003 22:32

Hallo,
Ik heb een Citroen Xantia Break 1800i (8 kleppen) van 96, motor XU7 JP/Z motorcode LFZ met een motorsturing van Magneti Marelli IAW 8P.10 .Daar ik vond dat het verbruik vrij hoog was namelijk 8.5 à 9 liter, heb ik een LPG installatie laten installeren van Tartarini met een elektronische sturing TEC 99 met DAT 99 regelventiel. Echter van in het begin zijn er problemen opgedoken ongeacht het feit dat de installateur zijn uiterste best heeft gedaan. De problemen zijn de volgende.
- De motortemperatuur is hoger, de ventilator draait veel meer, bij warm weer draait die bijna constant.
- Het verbruik op LPG ligt op 12 à 13 liter, is dit niet aan de hoge kant?
- Bij het vertrekken vanuit stilstand, het motortoerental is dan lager dan 2000 toeren, krijg ik regelmatig een terugslag (een knal onder de motorkap)!
- Als we bij het optrekken te veel gas geven (het gaspedaal iets meer induwen) houd de motor in, hij trekt niet. Als we nog meer gas geven houd die nog meer in en bij vol gas zal die zelfs de nijging hebben tot sputteren. Als de motor een hoger toerental heeft stelt dit probleem zich minder ook bij koud weer is dit minder het geval.
- Het gebeurt dat de motor weinig kracht heeft. Als we dan overschakelen op benzine gaat onmiddellijk het lampje van motorstoring aan. Na enkele kilometers gaat dit lampje uit en kunnen we terug normaal rijden op LPG. Heeft dit te maken met de lamdasonde? De installateur heef hier veel problemen mee gehad en eveneens veel tijd aan besteed. Uiteindelijk heeft hij een relais bijgeplaatst in de bedrading van de lamdasonde waarmee hij 1 draad van de lamdasonde aan de massa legt als de motor op LPG staat. Is dit de goede gang van zaken? Ik heb zelf al enkele metingen gedaan op de sturing. Tussen klem 12 en 29 van de motorsturing meet ik een spanning van 336 mV als de lamdasonde afgekoppeld is (de stekker aan de lamdasonde uitgetrokken). Kan iemand mij zeggen of die spanning normaal is? Is het omdat er reeds een spanning op de klemmen staat dat we problemen hebben om de LPG sturing aan te sluiten? Hoe moeten we de juiste verbinding maken van de lamdasonde van de motorsturing aan de elektronische gassturing van Tartarini ? Kan iemand voor een goed schema zorgen? Eveneens had ik graag het volledig schema van deTartarini TEC 99 bekomen zodat ik de andere verbindingen nog eens kan controleren.
IK hoop toch wat informatie te bekomen om een aantal van deze problemen op te lossen samen met mijn installateur want ik wens niet langer het risico te lopen de motor te beschadigen en (nog meer) een afkeer te krijgen van rijden op LPG.

Met vriendelijke groeten, Marc
xantia break 18i 96
Marc Vlaams

Berichtdoor Edward » vr 25 apr, 2003 09:46

Op lpg is de motortemperatuur hoger dan bij benzine maar als de fan constant aan is klopt er iets niet, controleer thermostaat en koelvloeistoftemperatuursensor.

De lampda-sonde kan je met warme motor controleren door een voltmeter aan te sluiten op pen 12-29 met aangesloten lampde-sonde, de gemeten spanning moet variëren tussen 0 en 0,8 volt.

Of met losgenomen stekker (de witte) van de lampde-sonde, voltmeter tussen pin 2 en massa (paar keer gas geven) gemeten spanning moet nu variëren tussen 0,1 en 1,0 volt.

Iets anders, de 1.6 en 1.8 8v motoren staan er niet bekend om dat ze het goed doen op LPG, hoe is de klepspeling en op welke km-stand heb je de installatie in laten bouwen?

Heeft de auto na aflevering van de installatie wel goed gelopen?

Hoe deze motoren het doen in combinatie met een Tartarini-installatie is mij niet bekend, de vragen die je stelt over de correcte aansluitingen en schema lijkt mij echt iets voor de installateur zelf en als deze dat niet weet vraag ik me toch af!!

Een backfire kan door verschillende oorzaken teweeg gebracht worden, ik zou eerst zorgen dat de installatie en aansluitingen in orde zijn.
Xantia 2.0 SX HAII 1993 LPG (is overleden na 325k comfortabele km)
D super 1972
Edward

Berichtdoor Marc Vlaams » vr 02 mei, 2003 22:01

De motortemperatuur lijkt mij terug in orde. Ik heb het koelcirquit ontlucht en de koelvloeistof bij gevuld, met zuiver water. Moet dat speciale koelvloeistof zijn?
Wat betreft de spanning van de lamdasonde,deze ligt tussen de 0,1 en de0,8 volt. Echter als we gas terug nemen of als het motortoerental afneemt word de spanning negatief ! Waarop kan dit wijzen of is dat normaal?
xantia break 18i 96
Marc Vlaams

Berichtdoor Michiel Bliekendaal » vr 02 mei, 2003 22:06

Marc,

Zie mijn antwoord in dit draadjehttp://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?t=66&highlight=dopes

Water moet je er alleen ingooien als je echt niets anders voor handen hebt. M.a.w. een noodoplossing. Nu zou ik zeker de koelvloeistof verversen.
C5 2.0 hdi Tourer Ligne Business Automaat 2009 100.000 km
CX 2.0 TRE VIP 1988 249.000 km

"Ask not what your Citroen can do for you. Ask what you can do for your Citroen"
Michiel Bliekendaal
"Bliek"

Berichtdoor Edward » vr 02 mei, 2003 23:25

Marc,

Je kan ook proberen de diagnosecode van het motormanagement (ECU) uit te lezen, als de lampde-sonde niet goed is zou hier een code 51 of 52 afhankelijk van het motormanagement-systeem uit moeten komen.

zie ook:

http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.p ... t=diagnose
Xantia 2.0 SX HAII 1993 LPG (is overleden na 325k comfortabele km)
D super 1972
Edward

Keer terug naar Aandrijving